نویسندگان:
نرگس جوادیان قمی1 ، طیبه شریفی2 ، شهرام مشهدی زاده3 ، رضا احمدی4 .1دانشجوی دکتری روان شناسی عمومی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
2دانشیار، گروه روان شناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
3استادیار، گروه علوم پایه پزشکی، دانشکدۀ علوم پایه پزشکی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
4استادیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
چکیده فارسی:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر اجتناب تجربهای و تکانشگری دانشآموزان دختر با دشواری در نظمجویی هیجانی انجام گرفت. پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه و دورۀ پیگیری سهماهه بود. جامعۀ آماری شامل دانشآموزان دختر دورۀ اول متوسطه با دشواری در نظمجویی هیجانی شهر تهران در سال تحصیلی 400-1399 بود. 31 دانشآموز به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند. گروه آزمایش آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی را طی یک ماه در ده جلسۀ 75 دقیقهای بهصورت آنلاین دریافت کردند. پرسشنامههای مورد استفاده شامل پرسشنامۀ پذیرش و عمل (AAQ)، پرسشنامۀ تکانشگری (BIQ) و پرسشنامۀ دشواری تنظیم هیجان (DERS) بود. دادهها به شیوۀ تحلیل واریانس آمیخته و با نرمافزار SPSS نسخۀ 23 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر اجتناب تجربهای و تکانشگری دانشآموزان دختر با دشواری در نظمجویی هیجانی تأثیر معنادار داشته است (001/0>P). براساس یافتههای پژوهش میتوان چنین نتیجه گرفت که آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی با بهرهگیری از فنونی همانند کسب آگاهی نسبت به اعمال پنج حس اصلی بدن، هیجانات، عملکرد عضلات و آگاهی نسبت به زمان حال میتواند بهعنوان یک روش کارآمد جهت کاهش اجتناب تجربهای و تکانشگری دانشآموزان دختر با دشواری در نظمجویی هیجانی مورد استفاده قرار گیرد.
Examining the Efficacy of Mindfulness-Based Stress Reduction Training on Experiential Avoidance and Impulsivity in Female Students with Difficulty in Emotional Regulation
English Abstract: The current study aimed to investigate the efficacy of Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) in mitigating experiential avoidance and impulsivity among female students who encounter difficulties in regulating their emotions. The study utilized a quasi-experimental design comprising a control group, pretest, and posttest, in addition to a three-month follow-up period. The statistical sample comprised female high school pupils residing in Tehran who encountered challenges with emotional regulation throughout the academic year of 2020-2021. A purposively selected sample of thirty-one students was allocated at random to the experimental and control groups. The experimental group engaged in monthly online MBSR sessions for a total of 10 sessions, each lasting 75 minutes. The research employed the Acceptance and Action Questionnaire (AAQ), the Barratt Impulsiveness Questionnaire (BIQ), and the Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS). Data analysis involved Mixed ANOVA and using SPSS software version 23. Female students who struggled with emotional regulation exhibited experiential avoidance and impulsivity less frequently as a result of MBSR (p < 0.001). In conclusion, students who struggle with emotional regulation may benefit from Mindfulness-Based Stress Reduction as an intervention strategy, according to the findings. This is supported by the evidence that experiential avoidance and impulsivity can be effectively reduced. This methodology integrates strategies including fostering consciousness regarding the five primary senses, emotions, muscular activity, and the present moment.