چکیده فارسی: پژوهش حاضر به منظور تعیین روابط ساختاری ابعاد شخصیت و بهزیستی روانی با نقش میانجیگر حمایت اجتماعی ادراکشده (خانواده) در میان مشاوران مدارس استان کرمان انجام شده است. برای این منظور، ۲۶۰ مشاور مدرسه به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای، از میان مشاوران مدارس شاغل در آموزش و پرورش استان کرمان در سال تحصیلی 93-1392انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مقیاس بهزیستی روانی ریف، شخصیت نئو و حمایت اجتماعی ادراکشده زیمت و همکاران استفاده شده است.بعد از بررسی تحلیل تأییدی مقیاسها، ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که الگوی تدوینشده از برازش و برازندگی مطلوبی برخوردار است؛ همچنین از میان متغیرهای برونزا، ابعاد شخصیت و مؤلفههای حمایت اجتماعی ادراک شده به طور معناداری مؤلفه های بهزیستی روانی را پیشبینی کردند. برونگرایی، باز بودن به تجربه، توافقجویی، وظیفهشناسی و مؤلفه حمایت اجتماعی ادراک شده (خانواده) به طور مثبت و معنادار و روان رنجورخویی به صورت منفی و معنادار پیشبینی کننده بهزیستی روانی هستند. با توجه به یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت که بهزیستی روانی مشاوران مدارس متأثر از ابعاد شخصیت و حمایت اجتماعی ادراکشده آنهاست. بنابراین به نظر میرسد که لازمه ارتقای بهزیستی روانی مشاوران مدارس توجه جدی به ابعاد شخصیت و حمایت اجتماعی ادراکشده آنان باشد.
Perceived Social Support from Family as a Mediator between Personality Dimensions and Psychological Well-Being among School Counselors
English Abstract: This study examined perceived social support from family as a mediator between personality dimensions and psychological well-being among school counselors. To this end, 260 school counselors were selected through random stratified sampling method in Kerman province. The participants were employed by the Ministry of Education in 2013-2014 academic year. The sample took Ryff’s Psychological Well-being Scale, NEO-FFI, as well as the Multidimensional Scale of Perceived Social Support (Zimet et al.). The data were analyzed by structural equation modeling (SEM). Results indicated that the analyzed model had a good fitness index. Moreover, among exogenous variables, personality dimensions and components of perceived social support could significantly predict components of psychological well-being. More specifically, extraversion, openness to experience, agreeableness, conscientiousness, and perceived social support from family were significant, positive predictors of psychological well-being, whereas neuroticism was a significant, negative predictor of psychological well-being. It can be concluded that school counselors’ psychological well-being is influenced by their personality dimensions as well as their perceived social support. Hence, for the promotion of school counselors’ psychological well-being these components require more attention.
Keywords: perceived social support , psychological well-being , personality dimensions , school counselors .