نویسندگان:
امیر مرادی1 ، مسعود نوری2 .1استادیار گروه آموزش علومتربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2دانشآموخته دکتری مدیریت آموزش عالی، کارشناس مسئول نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده فارسی: هدف: هدف این پژوهش ارزیابی درونی گروه آموزشی علومتربیتی دانشگاه فرهنگیان و راهکارهای ارتقای کیفیت آموزش آن در سال تحصیلی 02- 1401 بود. روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نوع داده مورد جستجو کمی است که با روش پیمایشی از نوع مقطعی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیأت علمی، دانشجومعلمان و فارغالتحصیلان گروه آموزشی علومتربیتی بود. روش نمونهگیری در بخش اعضای هیأت علمی از نوع سرشماری کامل بود. در بخش دانشجویان با استفاده از نمونهگیری طبقهای و بر اساس جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان با آلفای (05/.)، 145 دانشجو به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه و چک لیست استاندارد استفاده شد. دادههای گردآوری شده با کمک روشهای آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: از مجموع شش عامل مورد بررسی، عامل راهبردهای یاددهی- یادگیری در سطح مطلوب، سه عامل اهداف و تشکیلات، دانشجومعلمان و رشتههای تحصیلی در وضعیت نسبتاً مطلوب و دو عامل اعضاء هیأت علمی و امکانات و تجهیزات در سطح نامطلوب ارزیابی شد. در مجموع گروه علومتربیتی در وضعیت نسبتاً مطلوب قرار داشت. نتیجهگیری: بالاترین امتیاز ارزیابی درونی به عامل راهبردهای یاددهی- یادگیری و پایین امتیاز به عامل امکانات و تجهیزات آموزشی تعلق گرفت.
Internal Evaluation of the Educational Sciences Department of Farhangian University and Ways to Improve the Quality of Education
English Abstract: Objective: The purpose of this research was the internal evaluation of the department of educational sciences of Farhangian University and ways to improve the quality of its education in the academic year of 1401-02. Methods: This research is applied in terms of purpose and quantitative in terms of the type of data sought, which was conducted with a cross-sectional survey method. The statistical population of the research included all faculty members, student teachers, and graduates of the Department of Educational Sciences. The sampling method in the faculty members section was a complete census, but in the Students section, using stratified sampling and based on the sample size determination table of Karjesi and Morgan with alpha (.05), 145 students were selected as the research sample. A standard questionnaire and checklist were used to collect data. The collected data were carried out using descriptive statistics methods. Results: From the total of six investigated factors, the factor of teaching-learning strategies was evaluated at a favorable level, three factors of goals and organizations, student teachers and fields of study were relatively favorable, and two factors of faculty members and facilities and equipment were evaluated at an unfavorable level. In general, the educational science group was in a relatively favorable situation. Conclusion: The highest internal evaluation score was given to the factor of teaching-learning strategies and the lowest score was given to the factor of educational facilities and equipment.