نویسندگان:
مجید اسدپور1 ، سید جلال موسوی2 .1دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه وین. وین، اتریش
2دکتری مدیریت آموزش عالی، استادیار دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ تهران، ایران
چکیده فارسی: هدف: مقاله حاضر با هدف شناسایی راهکارهای تحقق حکمرانی موثر در نظام سنجش و پذیرش دانشجو با تمرکز بر آزمون سراسری در ایران تدوین شده است. روش پژوهش: این پژوهش به روش کیفی انجام شده است. دادههای اولیه از طریق مصاحبه با 27 نفر از خبرگان علمی و اجرایی سنجش و پذیرش گردآوری شدهاند. پس از کدگذاری مصاحبهها، 175 مضمون پایه استخراج گردید که در 23 مضمون سازماندهنده دستهبندی شد. تحلیل اطلاعات با استفاده از تحلیل مضمون انجام و صحت انجام پژوهش توسط گروه کانونی تأیید شد. یافتهها: راهکارهای دستیابی به حکمرانی خوب و موثر در نظام سنجش و پذیرش در هفت بخش دستهبندی میشوند: 1) یکپارچگی حکمرانی، 2) بهینهسازی فرآیند سنجش، 3) بازنگری در فرآیند پذیرش، 4) تقویت هدایت تحصیلی و شغلی، 5) بازنمایی مدیریت نهادی، 6) الزامات اقتصادی و اجتماعی و 7) اصلاحات رویکردی. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان میدهد حکمرانی موثر و ارتقای نظام سنجش و پذیرش دانشجو مستلزم سیاستگذاری و برنامهریزی کلان و یکپارچه، مصوبات بهروز، تقسیم کار ملّی واضح و هماهنگی بین دستگاههاست. اقدامات تکمیلی شامل تفکیک سنجش از پذیرش، افزایش نقش دانشگاهها در پذیرش و انتخاب رشته، تحول جدی در هدایت تحصیلی، اصلاحات در معیارهای سنجش و اجرای آزمون، ساماندهی بازار کنکور و آغاز اصلاحات گفتمانی میباشد.
Solutions for Achieving Effective Governance in Student Assessment and Admission Systems
English Abstract: Objective: This article aims to identify solutions for achieving effective governance in student assessment and admission systems, focusing on the national exam in Iran. Methods: This research gathered primary data through a qualitative approach, employing thematic analysis methodology via interviews with 27 scientific and executive experts of the assessment and admission system. Following the coding of these interviews, 175 basic themes were categorized into 23 organizing themes. The focus group confirmed the validity of the methodology. Results: The research findings suggest that solutions for achieving effective and good governance in the assessment and admission system can be classified into seven levels: Integrity in governance, optimization of the assessment process, revision of the admission process, strengthening academic and career guidance, representation in institutional management, consideration of economic and social requirements, and reforms in approach. Conclusion: Research findings suggest that effective governance and improvements to the student assessment and admission system require comprehensive and integrated policymaking, updated regulations, a clear division of national responsibilities, and coordination among institutions. Additional measures include separating assessment from admission, increasing the role of universities in admission and field selection, fundamentally transforming academic guidance, reforming assessment criteria and revising the national exam, regulating the entrance exam market, and initiating discourse reforms.