نویسندگان:
الهه سلیمانزاده1 ، اکبر گلدسته2 .1دانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
چکیده فارسی:
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی مقایسهای و توصیف وضعیت مفاد و محتوای آییننامههای اعتبار ویژه (گرنت) اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی دارای آییننامه اعتبار پژوهشی ویژه خود، با یکدیگر و با آییننامه مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی، از نظر ماهیت یک پژوهش کیفی و از نظر روش یک مطالعه توصیفی تطبیقی است که برای انجام آن از اطلاعات و اسناد مرتبط در دانشگاههای منتخب و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشگاههای دولتی کشور بودهاند که دارای آییننامه اعتبار ویژه اعضای هیأت علمی خود بودهاند، که از بین آنها پنج دانشگاه (شهید بهشتی، تهران، تبریز، شیراز و فردوسی مشهد) به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند.
یافتهها: تفاوتها و شباهتهای بین آییننامههای اعتبار ویژه دانشگاههای مورد بررسی و آییننامه مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پنج حیطه موضوعی و 53 شاخص شناسایی و دستهبندی شدهاند.
نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد آییننامههای اعتبار ویژه اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی، با آن که پایه و اساس تدوین و تنظیم آنها آییننامه مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، اما در بسیاری از موارد با یکدیگر متفاوت هستند و در عمل متناسب با فرهنگ و فلسفه خاص ارزشگذاری فعالیتهای پژوهشی اعضای هیأت علمی هر دانشگاه تنظیم و تصویب شدهاند.
A comparative Study of How to Allocate Research Credit (Grant) to Faculty Members in Iranian Public Universities
English Abstract: Objective: The purpose of this research is to compare and describing the status of the provisions and content of special credit regulations (grant) of faculty members in public universities (that have their own special research credit regulations), with each other and with the regulations approved by the Ministry of Science, Research and Technology. Methods: In terms of purpose, this research is an applied research, in terms of the nature of a qualitative research and in terms of the method, it is a comparative descriptive study, for which information and related documents from selected universities and the Ministry of Science, Research and Technology have been gathered. The statistical population of the research was all the state universities of the country that have special accreditation regulations for their faculty members, among which five universities (Shahid Beheshti, Tehran, Tabriz, Shiraz and Ferdowsi Mashhad) were selected by purposive sampling method. Results: The dissimilarities and similarities between the special credit regulations of the selected universities and the regulations approved by the Ministry of Science, Research and Technology have been identified & categorized in five subject areas and 53 indicators. Conclusion: This research showed that the credit regulations for faculty members in state universities, although their compilations and regulations are based on the regulations approved by the Ministry of Science, Research and Technology, but in many cases they are different from each other and in practice they are appropriate to the culture and The specific philosophy of evaluating method of the research activities of their faculty members in each university has been set and approved.