نویسندگان:
آرزو منشیزاده1 ، سیده مهسا باقری2 .1استادیار گروه معماری دانشگاه هنر، تهران، ایران
2دانشآموخته دکتری معماری دانشگاه هنر، تهران، ایران
چکیده فارسی: هدف: هدف این مقاله بررسی آسیبشناسانه ساختار پیشنهاده پایاننامههای طراحی-محور مقطع کارشناسیارشد معماری و در ادامه ارائه مدل پیشنهادی به منظور کاربردی نمودن آن برای دانشجویان معماری است که بتوانند از نگارش پیشنهاده در تدوین پایاننامه خود بیشترین بهره را ببرند. روش پژوهش: روش اتخادشده، آمیخته اکتشافی است. بهاینترتیب که ابتدا برای گردآوری دادههای کیفی بهمنظور شناسایی عوامل مرتبط با آسیبشناسی وضعیت فعلی و بهبود آن از روش دلفی و مصاحبه نیمهساختاریافته با اعضای هیئتعلمی رشته معماری باتجربه حضور در شورای تحصیلات تکمیلی و همچنین مصاحبه با دانشجویان کارشناسیارشد معماری در سال 1399 استفاده شده و در مرحله بعد به بررسی تجربه 10 دانشگاه داخلی و خارج از ایران در شیوه تدوین پیشنهادۀ مقطع کارشناسیارشد رشته معماری به روش مطالعه تطبیقی پرداخته شده و از سنتز دادههای کیفی و کمی نتایج پژوهش ارائه شده است. یافتهها: در بخش اول، آسیبشناسی وضع موجود در فهرستی از مسائل محتوایی/ساختاری، اداری و صوری/گرافیکی از زوایای مختلف (از نگاه دانشجویان کارشناسیارشد معماری، اعضای هیئتعلمی و شورای تحصیلات تکمیلی) جمعبندی شده است. در بخش بعدی به استخراج مؤلفههای مشترک پیشنهادههای دانشگاههای مختلف و اولویتهای اساسی در تنظیم بندهای محتوایی پیشنهاده همچون عنوان، روش، جنبه نوآوری، پیشینه، سؤال (ها) و کتابشناسی در ساختار پیشنهاده پرداخته است. نتیجهگیری: ضمن تحلیل ساختار پیشنهاده بر اساس سؤالات بنیادین تحقیق، به ارائه یک مدل پیشنهادی منعطف میپردازد که مبتنی بر سؤالات بنیادین پژوهش یعنی چیستی، چرایی، چگونگی، کجایی (بستر طراحی) و کیستی (مخاطب طراحی) است و اجزای اصلی چارچوب پژوهش یعنی بندهای محتوایی لازم را در بر میگیرد.
Investigation on the Proposal Structure of Design-Based Thesis for Master Degree in Architecture
English Abstract: Objective: the objective of this paper is to explore the problems of proposal structure of design-based master's thesis in architecture and provide a suggested practical model for architecture students to benefit from writing their proposal to develop a design project. Methods: the research method is a mixed exploratory approach. First, the Delphi method based on semi-structured interviews with the experienced faculty members who are also the members of Graduate Studies Council, as well as interviews with the Master students in architecture in 2020, were used to collect qualitative data to identify factors related to the pathology of the current situation and its improvement. In the next stage, a comparative study was conducted on the experience of 10 universities in designing proposals for the Master of Architecture program, and the results were synthesized from qualitative and quantitative data Results: The findings shows a liste of problems related to content/structure, administrave and formal/graphic issues in the current situation from various angles (Master students, faculty and graduate committee members). In the next step, the findings address the extracted common components of proposals in different universities and main priorities such as title, method, innovation aspect, background, questions, and bibliography in the proposal structure. Conclusion: By analyzing the proposal structure based on fundamental questions, this research provides a flexible proposed model based on fundamental research questions such as what, why, how, where (design place), and who (design audience), which includes the main content pillars necessary for research frameworks.