نویسندگان:
طیبه نیکبخت1 ، حمیدرضا معتمد2 ، علیرضا قاسمی زاد3 .1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران
2استادیار مدیریت آموزشی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران.
3دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران.
چکیده فارسی: هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی و شناسایی مؤلفههای موانع کاربردی سازی علوم انسانی به منظور ارائه مدل مناسب از دیدگاه اساتید مراکز آموزش عالی دانشگاه یاسوج است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کیفی است که به روشهای مصاحبه میدانی و کمی انجام شده است. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش، ترکیبی از مطالعات کتابخانهای و میدانی بوده است و ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه با خبرگان و پرسشنامه بود. در این تحقیق در بخش کیفی با بررسی مصاحبه 25 نفر از اساتید و اعضای هیئتعلمی رشتههای علوم انسانی در دانشگاه یاسوج که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند؛ متغیرهای مؤثر که شامل 10 مقوله و 52 کد بود؛ شناسایی گردید. همچنین با استفاده از طرح تحقیق داده بنیاد و از نرمافزار NVIVO به بررسی مصاحبهها و کدگذاری پرداختهشده است. برای اعتبارسنجی مدل بر اساس معیارهای استخراجشده از بخش کیفی، از نظرات کلیه اعضای هیئتعلمی رشتههای علوم انسانی دانشگاه یاسوج استفاده شده است. کل جامعه آماری 452 نفر بودهاند. بر اساس جدول کوهن 181 نفر بهصورت هدفمند، انتخاب شدهاند. یافتهها: نتایج به دست آمده حاصل از کدگذاری باز دادههای کیفی پژوهش نشان میدهد، که تعداد 52 کد باز در قالب 10 مقوله موانع حمایتی، موانع اقتصادی-مالی، فرهنگی، سیاسی، ساختاری، کاربردی، انگیزشی، مفردی، روانشناختی و آموزشی استخراج شده است. نتایج نشان میدهد از دیدگاه پاسخگویان موانع حمایتی در رتبه اول، موانع آموزشی در رتبه دوم و موانع ساختاری در رتبه سوم اهمیت قرار گرفتهاند. همچنین نتایج ارائهشده نشان میدهد شرایط علی بر شرایط زمینهای، شرایط علی بر شرایط مداخلهگر، شرایط علی بر راهبردها و راهبردها بر پیامدها تأثیر آماری معنادار داشتهاند و این اثرات از نوع افزایشی (مستقیم) بوده است. نتیجهگیری: نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد که کیفیت فعلی آموزش عالی به طور اعم و کیفیت حوزه علوم انسانی به طور اخص بهشدت متأثر از مجموعه عوامل و شرایط محیط بیرونی و درونی مراکز دانشگاهی است.
Identifying the Components of Obstacles to the Application of Humanities in Order to Provide a Suitable Model
English Abstract: Objective: The purpose of the present research is to investigate and identify the components of obstacles to the application of humanities in order to provide a suitable model from the point of view of professors of higher education centers of Yasouj University. Methods: The current research is a type of qualitative research that was conducted by field interview and survey methods. The data collection method in this research was a combination of library and field studies, and the data collection tools were interviews with experts and questionnaires. In this research, in the qualitative part, by examining the interviews of 25 professors and faculty members of humanities fields in Yasouj University, who were selected by purposeful sampling; effective variables that included 10 categories and 52 codes; was identified. Also, interviews and coding have been analyzed using the Foundation's data method and NVIVO software. To validate the model based on the criteria extracted from the qualitative section, the opinions of all the faculty members of Yasouj University humanities fields have been used. The total statistical population was 452 people. Based on Cohen's table, 181 people were selected purposefully. Results: The results obtained from the open coding of the qualitative research data show that 52 open codes were extracted in the form of 10 categories of support barriers, economic-financial, cultural, political, structural, practical, motivational, individual, psychological, and educational barriers. The results show that from the point of view of the respondents, support barriers are ranked first, educational barriers are ranked second, and structural barriers are ranked third. Conclusion: The results of this research show that the current quality of higher education in general and the quality of humanities in particular is strongly influenced by the set of factors and conditions of the external and internal environment of academic centers.