نویسندگان:
شهناز خادمی زاده1 ، زینب محمدی2 ، فاطمه بهلول3 .1دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده فارسی:
هدف: پژوهش حاضر با هدف رتبهبندی و سنجش اثر موانع و مشکلات پژوهشی حوزه علوم انسانی بر تولیدات علمی از دیدگاه اعضای هیأت علمی انجام شد.
روش پژوهش: تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی، و از نوع توصیفی -پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی اعضای هیئت علمی حوزه علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز بوده که 137 نفر به روش تصادفی ساده بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرســشــنامه خادمیزاده و همکاران (1400) استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 22 و نرمافزار Smart Pls تحلیل شدند.
یافتهها: براساس نتایج این پژوهش از بین موانع پژوهشی از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در حوزه علوم انسانی، موانع زیرساختی و محیطی (906/0) از بیشترین تأثیر در بین سایر مؤلفهها برخوردار است و بعد از آن بهترتیب موانع آموزشی، فرهنگی و اجتماعی (85/0)؛ موانع سازمانی – مدیریتی (847/0)؛ موانع ذاتی (738/0) و موانع فردی (637/0) بودند. در بین موانع فردی پژوهش (مهمترین عامل ضعف در مهارتهای زبان انگلیسی)، در بین موانع ذاتی پژوهش (مهمترین عامل سرمایهگذاری اندک دولتها و بخش خصوصی برای پژوهش در حوزه علوم انسانی)، در بین موانع سازمانی و مدیریتی (مهمترین عامل نبود سیاستهای تشویقی در مقابل تولیدات علمی اعضای هیئت علمی)، در بین موانع زیرساختی و محیطی (مهمترین عامل مؤلفههای سیاستهای انقباضی دولتها و کمبود بودجه پژوهشی) و در بین موانع آموزشی، فرهنگی و اجتماعی (مهمترین عامل فقدان فرهنگ کار گروهی و ترویج فردگرائی) بود.
نتیجهگیری: براساس نتایج پژوهش از بین موانع مختلف موانع زیرساختی و محیطی نقش پر اهمیتتری در حوزه علوم انسانی دارند. بر این اساس توجه به موانع پژوهشی برای افزایش تولیدات علمی و خصوصاً برطرف نمودن موانع زیرساختی و محیطی نیازمند توجه خاص مدیران بالاخص مدیران پژوهشی دانشگاه را میطلبد تا بتوان از این طریق روند تولیدات علمی در این حوزه اصلاح و تسریع گردد.
Ranking and Measuring the Effect of Barriers and Research Problems in the Field of Humanities on Scientific Productions from the Perspective of Faculty Members
English Abstract: Objective: The present research was conducted with the aim of ranking and measuring the effect of barriers and research problems in the field of humanities on scientific productions from the perspective of faculty members. Research method: The current research is a descriptive survey in terms of applied purpose. The statistical population of this research included all the faculty members of Shahid Chamran University of Ahvaz, and 137 people were selected as the research sample by simple random method. The questionnaire of Khademizadeh et al. (2021) was used to collect data. Research data were analyzed using SPSS version 22 software and Smart Pls software. Results: Based on the results of this research, from the point of view of faculty members of Shahid Chamran University of Ahvaz in the field of human sciences, infrastructural and environmental barriers (0.906) have the most impact among other components, followed by educational barriers. cultural and social (0.85); organizational-management obstacles (0.847); Intrinsic obstacles (0.738) and individual obstacles (0.637). Among the individual barriers to research (the most important factor is weakness in English language skills), among the inherent barriers to research (the most important factor is the small investment of governments and the private sector for research in the field of humanities), among the organizational and managerial barriers (the most important factor is the lack of incentive policies in against the scientific productions of faculty members), it was among the infrastructural and environmental obstacles (the most important factors of the contractionary policies of the governments and the lack of research funds) and among the educational, cultural and social obstacles (the most important factors are the lack of group work culture and promotion of individualism). Conclusion: Based on the results of the research, infrastructural and environmental barriers play a more important role in the field of human sciences. Based on this, paying attention to research obstacles to increase scientific production and especially removing infrastructural and environmental obstacles requires the special attention of managers, especially university research managers, so that the process of scientific production in this field can be corrected and accelerated.