نویسندگان:
صالح رحیمی1 ، علی قاسمی2 .1دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
2کتابدار کتابخانههای عمومی، لرستان، ایران.
چکیده فارسی: هدف: منابع انسانی مهمترین منبع سازمانی است و یکی از راههای پیش روی مدیران، استخدام و نگهداری نیروی انسانی کارآمد است. معمولاً کارکنان نیز مشاغلی را ترجیح میدهند که بتوانند بهوسیله آن برای بالابردن تواناییهای خود از فرصتهای موجود استفاده کنند، آزادی عمل داشته باشند و نظام پاداش، منصفانه باشد. از اینرو هدف پژوهش، تعیین رابطه حمایت سازمانی ادراکشده با تعهدسازمانی و رضایت شغلی کارکنان کتابخانههای عمومی استان لرستان است. روش پژوهش: روش پژوهش از نوع مطالعات همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد حمایت سازمانی ادراکشده آیزنبرگر و همکاران (1986)، تعهد سازمانی آلن و مییر (1993) و رضایت شغلی مینهسوتا (2009) بوده است. جهت بررسی نرمال بودن توزیع دادهها از آزمون کلموگروف-اسمیرنف استفاده شد. برای آزمون فرضیه های پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری و آزمون سوبل استفاده گردید. یافتهها: بین حمایت سازمانی ادراکشده و تعهدسازمانی رابطهی معناداری وجود دارد. بین حمایت سازمانی ادراکشده با رضایتشغلی کارکنان کتابخانه های عمومی رابطه ی معنی داری وجود دارد. حمایت سازمانی به صورت مستقیم با تعهد سازمانی در ارتباط است اما از طریق رضایت شغلی با تعهد سازمانی رابطه معناداری ندارد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که با بهبود حمایت سازمانی ادراک شده توسط کارکنان، تعهدسازمانی آنها افزایش مییابد. همچنین نتایج نشان داد که توجه به حمایت سازمانی ادراک شده توسط سازمان برای افزایش رضایتشغلی کارکنان ضروری است. رضایتشغلی رابطهی بین حمایت سازمانی و تعهدسازمانی کارکنان کتابخانه های عمومی را تحت تأثیر قرار نمیدهد. بهعبارت دیگر، متغیر حمایت سازمانی بهصورت مستقیم بر تعهد سازمانی تأثیرگذار است، اما به صورت غیرمستقیم یعنی از طریق رضایتشغلی بر تعهد سازمانی تأثیر ندارد.
The Relationship Between Perceived Organizational Support with Organizational Commitment, and Job Satisfaction Among Employees of Public Libraries in Lorestan Province
English Abstract: Objective: Human resources is the most important organizational resource. Usually, employees also prefer jobs where they can use existing opportunities to improve their abilities. Therefore, the research aims to determine the relationship between perceived organizational support and organizational commitment and job satisfaction of public library employees in Lorestan province. Methods: The research method employed in this study is correlational research and structural equation modeling. The data collection tool was a standard questionnaire including Eisenberger et al.'s (1986) Perceived Organizational Support, Allen and Meyer's (1993) Organizational Commitment, and MinneSota Job Satisfaction (2009) scales. The Kolmogorov-Smirnov test was used to assess the normality of data distribution. Structural equation modeling and Sobel test were utilized to test the research hypotheses. Results: There is a significant relationship between perceived organizational support and organizational commitment. There is a significant relationship between perceived organizational support and job satisfaction of public library employees. Organizational support is directly related to organizational commitment, but it has no significant relationship with organizational commitment through job satisfaction. Conclusion: The results indicated that improving employees' perceived organizational support leads to an increase in their organizational commitment. Furthermore, the findings demonstrated that organizational attention to perceived support is essential for enhancing employee job satisfaction. Job satisfaction does not mediate the relationship between organizational support and employees' organizational commitment in public libraries. In other words, the variable of organizational support directly influences organizational commitment, but it does not have an indirect effect through job satisfaction on organizational commitment.