نویسندگان:
امین باقری کراچی1 ، جابر اکبری2 ، محمد آبدونی3 .1استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2مربی، گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3کارشناسی ارشد، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده فارسی: هدف: این پژوهش با هدف بررسی ادراک دانشجویان پردیس شهید رجایی دانشگاه فرهنگیان استان فارس از کیفیت محیط و جو یاددهی-یادگیری انجام گردید. روش پژوهش: در این پژوهش از روش توصیفی-پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش همه دانشجویان پردیس شهید رجایی دانشگاه فرهنگیان فارس (گروه آموزش ابتدایی) به تعداد 477 نفر بود که یک نمونه 245 نفری به روش نمونهگیری طبقهای از بین آنها انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده برای گردآوری دادههاپرسشنامه راف و همکاران بود که روایی محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان تأیید شد. ضریب آلفای کرونباخ، 90/0 بدست آمد که بیانگر پایایی پرسشنامه است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی( میانگین، انحراف استاندارد) ، آزمونt تک نمونه ای و آزمون خیدو استفاده گردید. یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد که، میانگین ادراک دانشجویان در خصوص جوّ آموزشی و شرایط اجتماعی آموزش، کمتر از حد متوسط و در مورد ادراک از کیفیت یادگیری، ارزشیابی از مدرسان و توانایی علمی خود بیشتر از حد متوسط بود. نتیجهگیری: دانشگاه فرهنگیان بایستی برای ایجاد تصویر مطلوبتری از خود تلاش نماید.
Students' Perception of the Quality of the Learning Environment and Climate in the Shahid Rajaei Campus, Farhangian University, Fars Province
English Abstract: Objective: This research was conducted with the aim of investigating the students' perception of the quality of the learning environment and climate in the shahid Rajaei Campus of Farhangian University. Methods: In this study, descriptive-survey method was used. The statistical population was 477 students of Shahid Rajaei campus (Department of elementary education), A sample of 245 was selected by stratified random sampling. The instrument used to collect data was the Roff et al questionnaire, The content validity of the questionnaire was confirmed by experts, Cronbach's alpha coefficient was 0.90, which indicates the reliability of the questionnaire. Descriptive statistics (mean, standard deviation), t and chi-square were used to analyze the datas. Results: The findings of the research showed that the perception average of the students of the educational climate and social conditions of education was lower than the average, and their perception of the quality of learning, teachers' evaluation and their academic ability was higher than the average. Conclusion: Farhangian University, should strive to create a better image of the university.