نویسندگان:
مصطفی گودرزی1 ، حسن بلخاری قهی2 ، الناز دستیاری3 .1استاد، گروه آموزشی مطالعات عالی هنر، دانشکدۀ هنرهای تجسمی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2استاد، گروه آموزشی مطالعات عالی هنر، دانشکدۀ هنرهای تجسمی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3دانشجوی دکتری، گروه آموزشی مطالعات عالی هنر، دانشکدۀ هنرهای تجسمی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده فارسی: هدف: هدف پژوهش، شناسایی چالشهای آموزش هنرهای تجسمی در نظام آموزش عالی ایران است که مرتبط با روشهای تدریس میباشند و آموزش این رشته راتتأثیر قرار دادهاند. روش پژوهش: روش تحقیق پژوهش حاضر، توصیفی-تحلیلی میباشد. روش اسنادی برای بررسی موضوع استفاده شده و در تجزیه و تحلیل دادهها شیوهی تجزیه و تحلیل کیفی به کار رفتهاست. پس از بررسی اولیه، 14 مقاله انتخاب و به صورت نظاممند مورد بررسی قرار گرفتهاند. همچنین اطلاعات به صورت کتابخانهای و پایگاههای دادهای آنلاین گردآوری شدهاند. یافتهها: امروزه مشکلاتی در زمینهی روشهای تدریس آموزش هنرهای تجسمی در نظام آموزش عالی ایران وجود دارد که با مواردی نظیر شیوههای موثر بر ارتقای یادگیری دانشجویان، نقش پیشینهی دانشجویان، دانش استاد، غایت آموزشی و ارتباط میان استاد و دانشجو مرتبط میباشند. نتیجهگیری: میتوان راهکار مشکلات موجود را تا حدود زیادی در شیوههای تربیت سنتی هنر در ایران یافت و استاد را عنصری مهم تلقی نمود. همچنین پیشنهاد میشود، چالشهای مرتبط با روشهای تدریس مورد بررسی مجدد قراربگیرند و علاوه بر توجه به آموزش هنر در غرب به شیوههای تربیت سنتی هنر در ایران نیز توجه شود. همچنین ضروری مینماید، استادان به نقش موثر خود در مورد رفع چالشهای روشهای تدریس در آموزش هنرهای تجسمی آگاه باشند.
An Examination of Teaching Methods Challenges in Visual Arts Education in Iran
English Abstract: Objective: This study aims to identify the challenges related to Teaching Methods that have affected in this field. Methods: This research was conducted using the descriptive-analytical method. Documentary method was used to investigate the issue and qualitative analysis method was used in data analysis. After the initial review, 14 articles were selected and systematically reviewed. The information was gathered through the use of library and internet research in order to answer the research question. Results: Visual arts teaching in Iran higher education system is now confronting issues, which are related to such things as effective methods to improve students' learning, the role of students' background, professor knowledge, the educational goal, professor-student relationship. Conclusion: The solution can be found in the traditional methods of art education in Iran and the teacher is considered an important element. It is also suggested that the challenges related to teaching methods be re-examined and in addition to consider art education in the West, traditional art education methods in Iran should also be paid attention to. It is also necessary for professors to be aware of their role in solving the challenges of teaching methods in visual arts education.