نویسندگان:
فاطمه میرزازاده1 ، کاظم برزگر بفروئی2 ، حسین حسنی3 .1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
2دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
3استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
چکیده فارسی: هدف پژوهش بررسی اثربخشی آموزش توانمندیهای منش بر ذهنآگاهی و تعهدسازمانی معلمان دوره ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 1400-1401 بود. روش پژوهش از نوع طرح نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تمامی معلمان دوره ابتدایی شهر یزد بود که 30 نفر به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و بهطور تصادفی 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرارگرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامههای ذهنآگاهی لانگر (2004)، تعهد سازمانی ناوی و همکاران (1395) بود. مقدار ضریب پایایی برای هر یک از پرسشنامهها، با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 65/0 و 81/0 به دست آمد. برای گروه آزمایش به مدت 2 ماه (12جلسه 50 دقیقهای) آموزش توانمندیهای منش با رویکرد سه فرآیندی آگاهی ـ کاوش ـ کاربرد (AEA) ارائه شد. برای تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل کواریانس یک راهه (آنکوا) و مانکوا و نرمافزار SPSS26 استفاده شد. یافتهها نشان داد آموزش توانمندیهای منش موجب افزایش ذهنآگاهی در معلمان در گروه آزمایش (66/59) شد. از سویی تفاوت معنی داری بین دو گروه آزمایش و گواه از نظر تعهد سازمانی به دست نیامد. در نتیجه، به دلیل آن که ذهنآگاهی، هوشیار بودن در تجارب کنونی همراه با پذیرش است و انجام تمرینهای توانمندیمنش که مستلزم توجه هدفمند به زمان حال است، لذا انجام این نوع تمرینها در طول مدت آموزش، موجب افزایش ذهنآگاهی معلمان میشود.
Investigating the Effectiveness of character empowerment training on mindfulness and organizational commitment Elementary school teachers
English Abstract: This research aimed to investigate the effectiveness of character empowerment training in mindfulness and organizational commitment of Elementary school teachers in Yazd City during the academic year 2021-2022. The applied research method employed a semi-experimental design with a pretest-posttest design, including a control group. The statistical population was all Elementary school teachers in Yazd city,30 people were selected by available sampling method. The research tools used were Langer's mindfulness questionnaire (2004) and Navi et al.'s organizational commitment Questionnaire (2015). The reliability coefficient of the questionnaires was obtained by Cronbach's alpha method, 0.65 and 0.81, respectively. For the experimental group, character empowerment training was provided for2 months, comprising12 sessions of 50 minutes each. To analyze the data using SPSS 26 software, (ANCOVA) tests was conducted, employing the MANCOVA text. Based on the research findings, teaching character empowerment increased mindfulness in teachers in the experimental group(59/66). On the other hand, there was no significant difference between the experimental and control groups in terms of organizational commitment. mindfulness, being alert in current experiences is associated with acceptance, and performing character empowerment exercises that require targeted attention to the present, therefore, performing these types of exercises throughout the duration of education increases teachers' mindfulness.