نویسندگان:
مسعود پیروتی اقدم1 ، فاطمه نظری رودبالی2 .1دانش آموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شهید چمران اهواز و مدرس دانشگاه فرهنگیان فارس (شیراز)
2دانش آموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شهید چمران اهواز و مدرس دانشگاه فرهنگیان فارس (شیراز)
چکیده فارسی: پیشینه و اهداف هدف این پژوهش، بررسی مفهوم انسان فرهیخته از منظر یوهان گوتفرید هِردِر و استنتاج دلالتهای آن در عرصه تربیت معلم است. دو پرسش اساسی در این پژوهش مطرح است 1- مؤلفههای مفهوم انسان فرهیخته از منظر هِردِر چیست؟ 2- مفهوم انسان فرهیخته هِردِر واجد چه دلالتهای تربیتی (مبانی و اصول) در عرصه تربیت معلم است؟ روشها: برای پاسخ به سؤالات پژوهش از دو روش «توصیفی-تحلیلی» و «استنتاج عملی» براساس الگوی فرانکنا استفاده شده است. یافتهها: نتیجهی بررسیها نشان داد که مبانی تربیت از منظر هِردِر عبارت است از: انسان فرهیخته دارای وحدت ارگانیک با طبیعت است؛ انسان فرهیخته به هویت اجتماعی-فرهنگی خویش آگاه است؛ انسان فرهیخته میل به کمالپذیری دارد؛ انسان فرهیخته تفاوتها، تنوع و تعدد را به رسمیت میشناسد؛ انسان فرهیخته فردیت خویش را در اجتماع رشد و توسعه میدهد؛ انسان فرهیخته معنویتگرا است و انسان فرهیخته، صاحب آزادی است.نتیجهگیری: نتایج این پژوهش به اصولی از جمله: وحدت با طبیعت متربیان، تقویت خودآگاهی فرهنگی متربیان، پذیرش تفاوتهای فردی، درهمتنیدگی فرد با اجتماع در فرایند تربیت، کمالخواهی متربی و پرورش اراده و انتخاب و آزادی متربیان را میتوان اشاره نمود.
Examining and analyzing the educational implications of the concept of an educated person with regard to Herder's thought
English Abstract: The goal of this study is to investigate "Johann Gottfried Herder's concept of educated man and explain its educational implications". Two basic questions are raised in this study: 1- What are the components of the concept of an educated man from Herder's point of view? 2- What kind of educational implications (foundations and principles) does the concept of an educated man have? To answer these questions, the research method is "descriptive-analytical" and "practical inference" based on Frankena's model. studies showed that the foundations of education from Herder's point of view are: 1. Educated man has an organic unity with nature; 2. educated man is aware of his social-cultural identity; 3. educated man has a desire for perfection; 4. educated person recognizes differences, diversity and multiplicity; 5. educated man grows and develops his individuality in society; 6. educated man has a spiritual orientation and 7. educated man is the owner of freedom. In addition, the principles of education from Herder's point of view can be mentioned: a. unity with nature, b. cultural self-awareness, c. acceptance of individual differences, d. self-actualization, e. perfectionism and f. liberalism.