نویسندگان:
حسین محمودی سفیدکوهی1 ، اسماعیل نجفی2 ، علیرضا حجی3 ، عبدالله آراسته4 .1دانشجوی دکتری، گروه مهندسی صنایع، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
3دانشیار، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
4دانشیار، گروه مهندسی صنایع، ، دانشگاه صنعتی نوشیروانی، بابل، ایران
چکیده فارسی:
هدف: این تحقیق با هدف ارائه مدلی برای بهبود قابلیتاطمینانانسانی در حوزه سلامت با تمرکز بر شاخصهای ارزیابی عملکرد، بهویژه آموزش، توانمندسازی و برنامهریزیآموزشی انجام شده است.
روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی و با روش توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری شامل کلیه بیمارستانهای کشور است. دادهها از ۳۱۸ گزارش خطا و حادثه در ۵۴ بیمارستان نمونه از مهرماه ۱۴۰۱ تا مهرماه ۱۴۰۲ جمعآوریوتحلیل شده است. ابتدا عوامل شکلدهندهی عملکرد کارکنان شناسایی و طبقهبندی شدهاند. سپس از آزمون نیکویی برازش کای-دو و نمودارهای پارتو برای تحلیل استفاده شد. طبقهبندی جدید عوامل با فرآیند تحلیل شبکهای فازی(FANP) و روش شاخص احتمال موفقیت(SLIM) در ۱۵ بخش اورژانس بیمارستانی آزمایش گردید.
یافتهها: یافتهها نشان داد که آموزش، توانمندسازی، بهبود فرایندهای ارزیابی عملکرد و تقویت ارتباطات داخلی، عوامل کلیدی در افزایش قابلیتاطمینانانسانی هستند. مدل پیشنهادی نقش این عوامل را در ارتقای کارایی و کاهش خطاهای انسانی با تأکید بر برنامهریزی آموزشی تبیین میکند. برنامهریزیآموزشی برای شناسایی نیازها، طراحی دورهها و ارزیابی اثربخشی در کاهش خطاها و افزایش قابلیتاطمینان مؤثر است.
نتیجهگیری و پیشنهادها: مدل توسعهیافته به مدیران حوزهی بهداشتودرمان کمک میکند تا فرآیندهای ارزیابی و آموزش را با تمرکز بر نقاط قوتوضعف شناساییشده بهینهسازی کنند. پیشنهاد میشود برنامهریزیهایآموزشی و ارزیابی بهصورت جامع و مداوم اجرا شوند.
نوآوری و اصالت: این تحقیق با ترکیب دو روش تحلیلی پیشرفته FANP و SLIM و تطبیق آنها با نیازهای خاص حوزه سلامت، مدلی نوین ارائه داده است که با تمرکز بر عوامل کلیدی، بهبود مستمر عملکرد کارکنان و کاهش خطاهای انسانی را دنبال میکند.
Development of a conceptual model for improving the reliability of human resources in the health system with an emphasis on training and empowerment strategies
English Abstract: Aim: This research aims to propose a model for improving human reliability in the healthcare-sector, focusing on performance evaluation indicators, particularly training, empowerment, and educational planning. Methodology: This research is applied and employs a descriptive-analytical approach. The statistical population includes all hospitals in the country. Data from 318 error and incident reports in 54 sample hospitals from October 2022 to October 2023 were collected and analyzed. First, the performance-shaping factors for staff were identified and classified. Then, the Chi-square goodness-of-fit test and Pareto charts were used for analysis. The new classification of factors was validated and tested through the Fuzzy Analytic Network Process(FANP) and Success Likelihood Index Method(SLIM) in 15 emergency hospital departments. Results: The findings indicated that training, empowerment, improving performance evaluation processes, and strengthening internal communications are key factors in increasing human reliability. The proposed model emphasizes the role of these factors in improving efficiency and reducing human errors, with a focus on educational planning. Educational planning is effective in identifying needs, designing courses, and assessing their effectiveness in reducing errors and enhancing reliability. Conclusions and suggestions: The developed model helps healthcare managers optimize evaluation and training processes by focusing on identified strengths and weaknesses. It is recommended that educational planning and evaluation be implemented comprehensively and continuously. nnovation and originality: This research presents an innovative model by combining two advanced analytical methods, FANP and SLIM, and adapting them to the specific needs of the healthcare sector. The model focuses on key factors to continuously improve employee performance and reduce human errors.