نویسندگان:
عادل زاهد بابلان1 ، ملیحه فتحی جناقرد2 ، حسین تقوی3 ، علی خالق خواه4 .1استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
3گروه علوم تربینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
4گروه علوم تربینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده فارسی:
هدف: جوامعی که به سمت دانش بنیان حرکت میکند توسعه سرمایه اجتماعی جایگاه ویژهای در توسعه پایدار دارد یکی از زمینههای مهم برای شکلدهی توسعه سرمایه اجتماعی آموزش و پرورش میباشد و هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی سرمایه اجتماعی تعالی محور در آموزش متوسطه بوده است.
روششناسی: در این پژوهش با کاربست روش فراترکیب کیفی، تعداد 66 مقاله علمی پژوهشی منتخب در زمینه سرمایه اجتماعی تعالی محور با طرح نظاممند الگوی هفت مرحلهای (Sandusky & Barroso, 2006) تحلیل و صورتبندی گردید.
یافتهها: دستاوردهای حاصله در قالب چهار مقوله اصلی و بیست و هفت شاخص دستهبتدی شدند که عبارتند از: (1) پیشایندهای سرمایه اجتماعی تعالی محور در عرصههای سرمایه فردی (شامل: نگرش، توانمندی ها و شایستگیها)، داراییهای درون سازمانی (شامل: محیط سازمانی سالم، مدیریتی و ساختاری) و عوامل برون سازمانی (شامل: ارتباطات و مشارکتهای مدنی، فرهنگ شهروندی و مسئولیتپذیری اجتماعی، سرمایه والدین و خانواده، فضای سیاسی و سیاستهای دولت)، (2) راهبردیهای سرمایه اجتماعی تعالی محور (شامل: آموزش و بهسازی منابع انسانی، یادگیری سازمانی، مدیریت اطلاعات و دانش، ارتباط میان فردی و شبکهسازی)، (3) مولفههای سرمایه اجتماعی (شامل: اعتماد، مشارکت اجتماعی، تعامل اجتماعی، حمایت اجتماعی)، (4) پیامدهای سرمایه اجتماعی تعالی محور در عرصههای فردی (شامل: رضایت شغلی، توسعه ظرفیت و توانمند سازی، سلامت روانی)، پیامد سازمانی (شامل: بهبود کیفیت آموزشی، سلامت سازمانی، ارتقای سرمایه فکری، تقویت ارتباط خانواده با مدرسه، پیامد فراسازمانی (شامل: بهبود سبک زندگی).
نتیجهگیری و پیشنهادها: نتایج این پژوهش بر ضرورت برنامهریزی برای توسعه سرمایه اجتماعی تعالی محور در آموزش متوسطه تاکید دارد. با این حال نیاز به انجام پژوهشهای بیشتر به ویژه با استفاده از روشهای ترکیبی احساس میشود.
نوآوری و اصالت: این مطالعه تحلیلی جدید از سرمایه اجتماعی برای توسعه تعالی مدارس است که ترسیم مدل توسعه سرمایه اجتماعی تعالی محور به منظور چارچوبی برای برنامهریزی آموزش متوسطه ارائه میدهد
Presenting an Excellence-Oriented Social Capital Model in Secondary Education with a Meta-Synthesis Approach
English Abstract: Aim: In societies moving towards knowledge-based development, social capital development has a special place in sustainable development. One of the im-portant areas for shaping the development of social capital is education. The aim of this study was to present an excellence-oriented social capital model in secondary education. Methodology: In this study, using the qualitative meta-synthesis method, 66 selected scientific research articles in the field of excellence-oriented social capital were analyzed and formulated using a systematic seven-stage model (Sandusky & Barroso, 2006). Results: The results were grouped into four main categories and twenty-seven indicators, which are: (1) Antecedents of excellence-oriented social capital in the areas of individual capital (including: attitude, capabilities, and competencies), intra-organizational assets (including: healthy organizational environment, management, and structure), and extra-organizational factors (including: civic communication and participation, citizenship culture and social responsibility, parental and family capital, political space, and government policies), (2) Excellence-oriented social capital strategies (including: training and improving human resources, organizational learning, information and knowledge management, interpersonal communication, and networking), (3) Social capital components (including: trust, social participation, social interaction, and social support), (4) Outcomes of excellence-oriented social capital in individual areas (including: job satisfaction, capacity development and empowerment, mental health), organizational outcomes (including: improving educational quality, organizational health, promoting intellectual capital, strengthening family-school relationships), and trans-organizational outcomes (including: improving lifestyle). Conclusions and suggestions: The results of this study emphasize the need for planning for the development of excellence-oriented social capital in secondary education. However, there is a need for further research, especially using mixed methods Innovation and originality: This study is a new analysis of social capital for developing school excellence, outlining an excellence-oriented social capital development model to provide a framework for secondary education planning.