چکیده فارسی: برنامۀ درسی خانواده-محور به منزلۀ یکی از بسترهای فعال و اثرگذار بر رفتار فرد تأکید دارد و سبب ساماندهی مطلوب تعاملات خانه و مدرسه میشود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفهها و نشانگرهای مشارکتی برنامۀ درسی خانواده-محور در بازۀ زمانی سالهای 1926 تا 1390/2020 تا 1401 صورت گرفته است. به همین منظور 35 سند (6 مطالعه بینالمللی، سه پایاننامه، 23 مقاله داخلی و سه کتاب) از هشت پایگاه دادههای معتبر از طریق جستجوی استرینگ و با ملاکهای ارتباط، سودمندی و اعتبار برای مطالعه و تحلیل انتخاب شدند. دادهها با روش تحلیل محتوای کیفی اولتاید (1996)، تحلیلشدهاند. بر اساس تحلیل دادهها، چهار مؤلفه (مطالعه و یادگیری، مشارکتهای درسی در خانه، عاملیت در حمایتگری تحصیلی، تعامل والدین با مدرسه) و 24 نشانگر مشارکتی از برنامۀ درسی خانواده-محور منتج شده است. در نهایت شناسایی این مؤلفهها و نشانگرهای مشارکتی برنامۀ درسی خانواده- محور، به اهمیت نقش مشارکت خانوادهها در برنامۀ درسی خانواده- محور اشاره داشته و پیشنهادهایی در این زمینه ارائه داده است.
Identifying the Components and Participatory Indicators of Family-Centered Curriculum: A Systematic Review
English Abstract: The family-centered curriculum emphasizes its role as an active and influential platform affecting individual behavior, facilitating the optimal organization of home-school interactions. This study aims to identify the components and participatory indicators of the family-based curriculum within the time frame of 1926 to 2020 (1390 to 1401 in the Persian calendar). To achieve this, 35 documents (including 6 international studies, 3 dissertations, 23 domestic articles, and 3 books) were selected from eight reputable databases using string search and based on relevance, usefulness, and credibility criteria for study and analysis. The data were analyzed using Altheide's (1996) qualitative content analysis method. Based on the data analysis, four components (study and learning, home-based educational participation, agency in academic support, and parental interaction with schools) and 24 participatory indicators were derived from the family-centered curriculum. Ultimately, identifying these components and participatory indicators underscores the importance of family involvement in the family-centered curriculum and presents recommendations in this regard.
Keywords: participation , Component , systematic review , family-centered curriculum , indicator .