چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر واکاوی مفهوم نقشهای تحصیلی مشارکت والدین در آموزش دوره عمومی برخط مدارس در دوران شیوع کرونا بوده است. روش پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ روش گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای کیفی است که با روش فراترکیب انجام شده است. برای دستیابی به هدف پژوهش به جستجوی نظاممند در جامعه آماری شامل همه مقالات پایگاههای اطلاعاتی الزویر، اریک، اشپرینگر، پروکوئست، تیلور اند فرانسیس، ریسرچ گیت و گوگل اسکالر پرداخته شده است. پژوهش به روش هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو (2007) و بر اساس چارچوب نظریه مشارکت سازمانهای اجتماعی تحصیلی انجام شده است. برای سنجش روایی و پایایی فراترکیب از برنامه مهارتهای ارزیابی حیاتی استفاده شده است. یافتهها نشان دادند که تعداد 24 منبع منتخب بعد از مراحل ارزیابی کیفیت، با معیارهای موردپذیرش منطبق بوده است. تجزیه و تحلیل دادهها به روش کدگذاری انجام گرفته است. نتایج نشان داد که شش مقوله اصلی از نقش والدین در طول یادگیری برخط در خانه، شامل سازماندهی، تسهیلگری، پایش و نظارت، ایجاد انگیزه، پرورش عوامل محیطی و پشتیبانی از راهبردهای مجازی در یادگیری کودکان در شرایط همهگیری شناسایی شده است. همچنین نتایج نشان داد که چارچوب مشارکت سازمانهای اجتماعی تحصیلی دارای پتانسیل قوی برای درک پژوهشها در زمینۀ نقشهای والدین است، اما برخی از نقشهای والدین همچون پشتیبانی از راهبردهای مجازی کاملاً در چارچوب موردنظر قرار نمیگیرند.
Exploring the Concept of Parental Participation in Online General Education during the COVID-19 Pandemic: A Synthesis Study
English Abstract: The purpose of this study was to explore the concept of parental participation roles in online general education during the COVID-19 pandemic. The research is applied in terms of its objective and qualitative in terms of data collection, conducted using a meta-synthesis method. To achieve the research goal, a systematic search was carried out across a statistical population comprising all articles from databases such as Elsevier, ERIC, Springer, ProQuest, Taylor & Francis, ResearchGate, and Google Scholar. The study followed the seven-step method of Sandelowski and Barroso (2007) and was based on the framework of the theory of participation in educational social organizations. To assess the validity and reliability of the meta-synthesis, the Critical Appraisal Skills Program was used. The findings showed that 24 selected sources met the acceptable quality criteria after evaluation. Data analysis was performed using coding methods. The results revealed six main categories of parental roles in online learning at home: organization, facilitation, monitoring and supervision, motivation, environmental development, and support for virtual learning strategies during the pandemic. Additionally, the results indicated that the framework of educational social organizations' participation has strong potential for understanding research on parental roles, although some aspects—such as support for virtual learning strategies—do not fully fit within the expected framework.