چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تدوین و اعتباریابی بسته آموزش فرزندپروری متمرکز بر تقویت عزتنفس برای والدین، بر اساس نظریه خودتعیینگری انجامشده که بر اساس آن حمایت از نیازهای اساسی روانشناختی(خودمختاری، شایستگی، ارتباط) بر عزتنفس تأثیرگذار است. روش پژوهش در مرحله تدوین بستۀ آموزشی از لحاظ هدف، در زمره مطالعات کیفی و از نوع مرور نظاممند و در مرحلۀ اعتباریابی بسته آموزشی تدوینشده، از روایی محتوایی به شکل کمّی استفاده شده است. جامعه آماری مربوط به مرحله اعتباریابی بسته، صاحبنظران و متخصصان حوزه روانشناسی و مشاوره بودند که با روش نمونهگیری هدفمند، پنج نفر به عنوان نمونه و اعضای پانل اعتباربخشی انتخابشدند. ضریب نسبی روایی محتوا برای هر آیتم بسته یک و شاخص روایی محتوا برای کل بسته نیز برابر با یک محاسبهشده است. نتایج نشانداد که بسته آموزش فرزندپروری متمرکز بر تقویت عزتنفس برای والدین بر اساس نظریه خودتعیینگری، از روایی محتوایی مناسب بهرهمند است و میتوان از آن برای کاربردهای آموزشی و پژوهشی استفادهکرد.
Development and Validation of a Parenting Education Package Focused on Strengthening Self-Esteem Based on Self-Determination Theory
English Abstract: The present study aims to develop and validate a parenting education package focused on strengthening self-esteem in parents, based on Self-Determination Theory. According to this theory, support for basic psychological needs (autonomy, competence, and relatedness) influences self-esteem. The research method for developing the educational package falls under qualitative studies and systematic review, while the validation phase used quantitative content validity assessment. The statistical population for the validation phase consisted of experts and specialists in psychology and counseling, selected through purposive sampling, with five individuals serving as the sample and validation panel members. The content validity ratio for each item in the package was calculated as 1, and the overall content validity index for the package was also determined as 1. The results indicate that the parenting education package focused on strengthening self-esteem based on Self-Determination Theory possesses appropriate content validity and can be used for educational and research applications.
Keywords: parents , self-esteem , parenting education package , Self-Determination Theory .