چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر پیشبینی تنظیم هیجانی کودکان بر اساس واکنشهای مادران به هیجانهای مثبت و منفی کودکان بوده است. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ، همۀ کودکان دبستانی شهرستان طرقبه-شاندیز در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. به همین منظور180نفر از دانشآموزان 7 تا 12 سال به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و مادران آنها به پرسشنامههای واکنش والدین به هیجانات منفی کودکان فابس و همکاران (1990)، واکنش والدین به هیجانات مثبت کودکان لادوسر و همکاران (2002) و سیاهه تنظیم هیجان شیلدز و سیچتی (1997) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان و نسخه 22 نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که ناراحتی در برابر هیجانات مثبت به صورت منفی و واکنش حمایتگرایانه در برابر هیجانات منفی به صورت مثبت، تنظیم هیجان در کودکان را پیشبینی میکند. از این گذشته ناراحتی در برابر هیجانات مثبت تنها پیشبینیکنندۀ بیثباتی/منفیگرایی در تحلیل رگرسیون بود. از نتایج این پژوهش میتوان در طراحی مداخلات مربوط به بهبود شیوههای والدگری برای تنظیم هیجانات کودکان و کاهش بیثباتی/منفیگرایی آنها بهره برد.
Predicting Children's Emotional Regulation Based on Mothers' Responses to their Positive and Negative Emotions
English Abstract: The present study aims to predict children's emotional regulation based on mothers' responses to their positive and negative emotions. The statistical population of the research consisted of all elementary school children in Torqabeh-Shandiz during the 2020–2021 academic year. Accordingly, 180 students aged 7 to 12 were selected using multi-stage cluster sampling, and their mothers responded to the Coping with Children’s Negative Emotions Scale by Fabes et al. (1990), Parent’s Reactions to Children’s Positive Emotions by Ladouceur et al. (2002), and the Emotion Regulation Checklist by Shields & Cicchetti (1997). For data analysis, descriptive statistics, Pearson correlation, simultaneous regression analysis, and SPSS version 22 software were used. The regression analysis results indicated that discomfort in response to positive emotions negatively predicts children's emotion regulation, while supportive reactions to negative emotions positively predict it. Furthermore, discomfort in response to positive emotions was the only predictor of instability/negativity in regression analysis. These findings can be utilized in designing interventions to improve parenting styles for children's emotional regulation and reduce instability/negativity.