چکیده فارسی: ارتباط مستمر اولیا و مربیان یکی از اصول اساسی پویایی نظام تعلیم و تربیت است. پرورش انسانهای سالم و متعادل از اهداف آموزش و پرورش است که برای تحقق بخشیدن آن هماندیشی دو نهاد خانواده و مدرسه ضروری است. پژوهش حاضر به منظور رسیدن به درک عمیق تجارب والدین از حضور فعال در نشستهای انجمن اولیا و مربیان به منظور بهبود عملکرد جلسات هماندیشی در کنترل رفتارهای نابهنجار دانشآموزان، به صورت کیفی و با تأکید بر رویکرد پدیدارشناسی(به روش کولایزی) انجام شده است. به منظور گردآوری دادهها با 20 تن از والدین مصاحبه نیمهساختاریافته صورت گرفته است. مشارکتکنندگان با روش نمونهگیری هدفمند از میان والدین ناحیه 3 شهر کرمانشاه انتخاب شدند. دادههای پژوهش با نرمافزار MAXQDA مورد تحلیل قرار گرفت. طبق یافتههای به دست آمده، بهبود عملکرد نشستهای انجمن اولیا و مربیان به منظور مدیریت رفتارهای نامتعارف دانشآموزان، در سه مضمون اصلی راهبردهای مشارکتی در طرحریزی جلسات، راهبردهای ارتقای کیفیت در تعاملات و پویایی در راهبردهای عملیاتی کنترل انحرافات دستهبندی شدند. نتایج پژوهش نشان داد که برقراری پیوندهای ارتباطی سازنده در جلسات انجمن اولیا و مربیان میتواند در بهینهسازی ظرفیتهای حمایتگری از دانشآموزان و کنترل رفتارهای نابهنجار آنان اثربخش باشد.
Review of the Performance of Parent-Teacher Associations from the Perspective of Parents: (Centered on Controlling Students’ Misbehaviors)
English Abstract: Continuous communication between parents and teachers is fundamental to a dynamic education system. To nurture healthy and balanced individuals, collaboration between the family and school is essential. This qualitative study, using a phenomenological approach (Colaizzi's method), aimed to understand parents' experiences in PTA meetings to improve their effectiveness in controlling students' abnormal behaviors. Semi-structured interviews were conducted with 20 parents from District 3 of Kermanshah, selected through purposive sampling. The data, analyzed using MAXQDA software, revealed three main themes for improving PTA performance: collaborative strategies in planning meetings, strategies to enhance interaction quality, and dynamics in operational strategies for controlling deviations. The results showed that constructive communication in PTA meetings effectively supports students and controls abnormal behaviors.
Keywords: education , students , participation , abnormal behavior , parent-teacher association .