چکیده فارسی: کووید- 19 سبب شد نظامهای آموزشی دنیا به سمت آموزش مجازی سوق داده شوند. شواهد، نقش مثبت مشارکت خانواده در امر آموزش و موفقیت تحصیلی دانشآموزان را نشان میدهد، بنابراین هدف از این پژوهش، شناسایی نحوه مشارکت خانواده در آموزش مجازی بوده است. پژوهش حاضر، کیفی و از نظر ماهیت پژوهش از نوع پدیدارشناسی اکتشافی است. جامعه هدف همه خانوادههای دانشآموزان دورۀ ابتدایی ساکن شهرستان اردکان بودند که در سال تحصیلی 1400-1399 دارای حداقل یک دانشآموز در این دورۀ تحصیلی بودند. 14 تن از مادران دانشآموزان به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و در مورد نحوه مشارکت خانواده در آموزش مجازی فرزندشان از آنها مصاحبه نیمهساختاریافته به عمل آمد. حجم نمونه براساس اشباع نظری دادهها انجام شد و در پایان، مصاحبهها به روش تحلیل مضمون استقرایی کدگذاری شدند. تحلیل مصاحبهها نشان داد که خانواده در آموزش مجازی به شیوههای «حمایت»، «تسهیل فرایند یادگیری»، «تأمین زیرساختهای آموزش مجازی»، «فراهم کردن محیط مطلوب یادگیری»، «نظارت» و «تربیت همهجانبه» مشارکت میکند. همچنین خانواده در آموزش مجازی، بسیاری از نقشهای اجرایی و نظارتی را به عهده دارد که معمولاً معلمان در آموزش سنتی انجام میدهند و یک سیستم پشتیبان برای نظام آموزشی به شمار میرود. از این رو آموزش به خانواده دربارۀ چگونگی مشارکت مؤثر در آموزش برای بهبود نتایج آموزش مجازی الزامی است. این آموزش را میتوان براساس یافتههای این پژوهش انجام داد.
Examining the Participation of Primary School Students' Families in Virtual Education during the COVID-19 Pandemic: A Qualitative Study
English Abstract: The COVID-19 pandemic pushed educational systems worldwide towards virtual education. Evidence shows the positive role of family participation in students' education and academic success. Therefore, this study was undertaken to identify how families participate in virtual education. This qualitative study, exploratory in nature, utilized a phenomenological approach. The study population comprised all families of primary school students in Ardakan city with at least one student in this educational level during the 2020-2021 academic year. Fourteen mothers were purposefully selected and interviewed using semi-structured interviews about their participation in their children's virtual education. The sample size was determined based on data saturation and the interviews were coded using inductive thematic analysis. The analysis revealed that families participate in virtual education through methods such as "support," "facilitating the learning process," "providing virtual education infrastructure," "creating an optimal learning environment," "supervision," and "holistic upbringing." Families also took on many executive and supervisory roles typically performed by teachers in traditional education, acting as a support system for the educational system. Therefore, educating families on effective participation in education is essential for improving virtual education outcomes, and this training can be based on the findings of this study.
Keywords: virtual education , COVID-19 , Primary School Students , family participation .