چکیده فارسی: هدف مقاله حاضر، تبیین سازوکار جبران خدمات اثربخش در نظام رتبهبندی معلمان با توجه به اسناد بالادستی و با بهرهگیری از الگوی محتوایی شبکه مشاغل اونت است. روش پژوهش،کیفی از نوع تحلیل محتواست. دادههای مورد نیاز از اسناد بالادستی شامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی(1400-1396)، سیاستهای کلی نظام اداری، نقشه جامع علمی کشور، قانون نظام رتبهبندی معلمان، آئیننامه و شیوهنامه اجرایی قانون نظام رتبهبندی معلمان گردآوری شدهاند. درصد توافق میان کدگذاران(پژوهشگران) 87% محاسبه شده است. یافتهها نشان میدهند که که باوجود توجه اسناد بالادستی به دو بُعد اصلی «پرداخت شغل- محور» و «پرداخت شاغل- محور»، در نظام کنونی رتبهبندی معلمان تنها به بُعد «پرداخت شاغل- محور» توجه شده و به الزامات و ویژگیهای شغل(معلمی) توجه نشده است. میان ابعاد و عناوین مرتبط با ویژگیهای شخصیتی و اخلاقی معلمان و عملکرد آنان تفکیک صورت نگرفته است. پیشنهاد میشود شاخصهای مرتبط با ویژگیهای شخصیتی و اخلاقی و شاخصهای عملکردی معلمان از هم تفکیک و استانداردهای حرفهای مرتبط با هر یک از رتبهها تعیین شود. در طراحی نظام جبران خدمات از سنجش ارزش نسبی هر یک مشاغل(رتبهها) در دستیابی به اهداف نظام تعلیم و تربیت و در مقایسه با مشاغل مشابه درون و بیرون از نظام آموزش و پرورش بهره گرفته شود.
Explanation of the Mechanism of Effective Compensation System for the Teachers’ Ranking System
English Abstract: The purpose of the present article is to explain the mechanism of effective compensation system for the teachers’ ranking system based on strategic documents and using the content model of the O*NET job network. The research method is qualitative content analysis. Data were collected from strategic documents, including the Fundamental Reform Document of Education (FRDE), Sixth Five-Year Economic, Cultural and Social Development Plan (2017-2021), general policies of the administrative system, the National Scientific Roadmap, the Teachers' Ranking System Law and its executive regulations and guidelines. The agreement percentage among the coders (researchers) was calculated to be 87%. The findings indicate that although strategic documents emphasize the two main dimensions of "job-based payment" and "employee-based payment," the current teachers’ ranking system only focuses on the "employee-based payment" dimension, neglecting the requirements and characteristics of the teaching profession. There is no distinction between dimensions and titles related to teachers' personal and ethical characteristics and their performance. It is recommended that indicators related to personal and ethical characteristics and teachers' performance indicators be separated, and professional standards related to each rank be established. In designing the compensation system, the relative value of each job (rank) in achieving the goals of the educational system should be assessed and compared with similar jobs inside and outside the educational system.
Keywords: strategic documents , teachers’ ranking system , effective compensation system , job evaluation , O*NET job network .