چکیده فارسی: هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تعیینکنندههای اجتماعی هویت حرفهای معلمان دوره متوسطه شهرستان خوی بوده است. روش تحقیق پیمایشی است و جامعه آماری پژوهش شامل همه معلمان دورۀ متوسطه شهرستان خوی، طبق آمار آموزشوپرورش به تعداد 760 نفر بود. نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 255 نفر تعیین شد. برای سنجش متغیرهای اصلی پژوهش از پنج پرسشنامه استاندارد استفادهشده است و دادههای گردآوری شده با نرمافزار SPSS تحلیل شدهاند. نتایج پژوهش نشان داد که میزان هویت حرفهای معلمان و همچنین مقدار میانگین ابعاد هویت حرفهای(آموزش و یادگیری، توسعه دانشآموزی، توسعه مدرسه، دامنه روابط و خدمات حرفهای و رشد و توسعه شخصی) در حد بالاست. مقادیر مربوط به میانگین متغیرهای مستقل نشان داد که مقدار میانگین دینداری در حد بالا، بیگانگی در حد متوسط به پایین، سرمایه اجتماعی در حد متوسط و شادمانی در حد متوسط به بالاست. نتایج متغیرهای مستقل نشان داد که میزان دینداری و شادمانی معلمان دورۀ متوسطه شهرستان خوی در حد بالاست و ازلحاظ بیگانگی شغلی در سطح پایینی قرار دارند. نتایج تحلیل روابط دومتغیره نشان داد که ارتباطی معنادار میان متغیرهای مستقل پژوهش (بیگانگی شغلی، دینداری، شادمانی) با هویت حرفهای و ابعاد آن وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره، با ضریب تعیین تعدیلشده 51/6 نشان داد که متغیرهای مستقل موردنظر 51/6 درصد واریانس هویت حرفهای را تبیین میکنند. همچنین بر اساس بتای استانداردشده، متغیر شادمانی با ضریب بتای 0/317 بیشترین و متغیر دینداری با ضریب بتای 0/118 کمترین سهم را در تبیین هویت حرفهای معلمان دارند.
A Study on the Social Determinants of Teachers' Professional Identity
English Abstract: This study was carried out to examine the social determinants of the professional identity of secondary school teachers in Khoy city. In this survey research, the statistical population included all secondary school teachers in Khoy, totaling 760 individuals according to the Education Department's statistics. Based on Morgan's table, the sample size was determined to be 255. Five standard questionnaires were used to measure the main variables of the study, and the collected data were analyzed using SPSS software. The results showed that the level of professional identity among teachers, as well as the average dimensions of professional identity (teaching and learning, student development, school development, professional relations and services, and personal growth and development), were high. The average values of the independent variables indicated that the level of religiosity was high, alienation was low to moderate, social capital was moderate, and happiness was moderately high. The results of the independent variables showed that the levels of religiosity and happiness among secondary school teachers in Khoy city were high, and they had a low level of work alienation. Bivariate analysis results indicated a significant relationship between the independent variables (work alienation, religiosity, happiness) and professional identity and its dimensions. The results of the multiple regression analysis, with an adjusted coefficient of determination of 51.6%, showed that the independent variables explained 51.6% of the variance in professional identity. Additionally, based on the standardized beta coefficient, the variable of happiness had the highest contribution (β = 0.317), while religiosity had the lowest contribution (β = 0.118) in explaining the professional identity of teachers.
Keywords: happiness , religiosity , identity , Professional Identity , work alienation .