چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف مقایسه تجربه زیسته دانشآموزان تکوالد- مادر و دو والد در دورۀ ابتدایی از تحصیل در فضای مجازی در همهگیری کووید- 19 انجام شده است. این پژوهش از نوع کیفی و روش آن پدیدارشناسی است. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان دختر دورۀ ابتدایی شهرستان قرچک و شیوه نمونهگیری هدفمند بود. دادهها از طریق مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته گردآوری شدهاند و با استفاده از راهنمای کراندل و همکاران(2006) کدگذاری و هر دو گروه با یکدیگر مقایسه شدند و مورد تحلیل قرار گرفتند. در نهایت پس از انجام دادن 44 مصاحبه عمیق(24 دانشآموز تکوالد و 20 دانش آموز دو والد) پژوهشگر به اشباع دادهها رسید. در این پژوهش 4 مضمون اصلی و 11 مضمون فرعی به دست آمد که مضامین اصلی عبارت بودند از: «تهیه ملزومات آموزشی»، «مشکلات یادگیری و میزان حمایت خانواده»، «مشکلات فنی و میزان حمایت خانواده» و «انگیزش و هیجان در فضای مجازی». یافتههای پژوهش نشان دادند که نقش حمایتی خانواده در تحصیل مجازی دانشآموزان دورۀ ابتدایی بسیار حائز اهمیت است و دانشآموزان تک والد-مادر به دلیل عدم بهرهمندی از حمایت پدر و کاهش ساعات حضور مادر در خانه چالشهای زیادی را از نظر تحصیل در این فضا تجربه کردهاند. بنابراین درمانگران حوزه کودکان میتوانند در جهت غنیسازی فرمولبندی تشخیصی خود در شرایط بیانگیزگی و افت تحصیلی در دانشآموزان، از یافتههای این پژوهش بهرهمند شوند.
Comparison of the Lived Experiences of Single-Mother and Two-Parent Primary School Students in Virtual Learning during the COVID-19 Pandemic
English Abstract: The present study aimed to compare the lived experiences of single-mother and two-parent primary school students in virtual learning during the COVID-19 pandemic. This qualitative research used a phenomenological approach. The statistical population was comprised of primary school girls in Qarchak city, and purposive sampling was employed. Data were collected through in-depth and semi-structured interviews and coded using Crandall et al.'s (2006) guide. A total of 44 in-depth interviews were conducted (24 single-mother students and 20 two-parent students) until data saturation was achieved. The study identified four main themes and 11 sub-themes, which were: "Provision of Educational Supplies," "Learning Challenges and Family Support," "Technical Problems and Family Support," and "Motivation and Excitement in the Virtual Space." The findings revealed that family support plays a crucial role in virtual learning for primary school students. Single-mother students faced significant challenges due to the lack of paternal support and reduced maternal presence at home. As a result, child therapists can use these findings to enrich their diagnostic formulations for students experiencing lack of motivation and academic decline.
Keywords: primary school , lived experience , virtual learning , single-mother , two-parent .