چکیده فارسی: در این پژوهش، نقش تعدیلگر حمایت اجتماعی ناشی از منبع خانواده در رابطه والدگری توانمندساز و رفتارهای خودآسیبزای تحصیلی در نوجوانان آزمون شده است. در این پژوهش همبستگی، از جامعه آماری دانشآموزان دورۀ متوسطه دوم در منطقه 11 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401، 230 نوجوان در فاصله سنی 16 تا 18 سال (با میانگین سنی 17/10 و انحراف استاندارد 0/59) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. مشارکتکنندگان، ابزارهای سنجش مقیاس والدگری توانمند-محور (جک و همکاران، 2018)، مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراک شده (زیمت و همکاران، 1988) و پرسشنامه رفتارهای بازدارنده سلامت تحصیلی (صالحزاده و همکاران، 1396الف) را تکمیل کردند. در این پژوهش، برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی و از بسته آماری SPSS استفاده شده است. نتایج روش آماری تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی با تأکید بر معناداری آماری اثر تعاملی والدگری توانمند-محور و حمایت اجتماعی ناشی از منبع خانواده، موافق با مدل اثرات ضربهگیرانه استرس، از نقش تعدیلگر حمایت اجتماعی در رابطۀ میان والدگری توانمند-محور با رفتارهای خودآسیبزای تحصیلی شامل درماندگیآموختهشده، اجتناب از کمکطلبی، اهمالکاری تحصیلی، اجتناب از تلاش و کمالگرایی غیرانطباقی، به طور تجربی حمایت کرد. در این پژوهش، شواهد حمایتگر مدل علّی تعدیلگری حمایت اجتماعی ناشی از منبع خانواده در رابطه والدگری توانمند-محور و رفتارهای خودآسیبزای تحصیلی نشان داد که تلاش برای فهم ویژگیهای کارکردی بافت والدگری در پیشبینی رفتارهای خودآسیبزای تحصیلی در یادگیرندگان در بستر اطلاعاتی، تجارب حمایتی در رابطه والد ـ نوجوان، معنا مییابد.
Strength-Based Parenting and Self-Harm Behaviors in Adolescents: Testing the Buffering Hypothesis of Perceived Social Support
English Abstract: This study tested the moderating role of social support from family sources in the relationship between strength-based parenting and self-harming academic behaviors in adolescents. In this correlational study, the statistical population consisted of senior high school students in District 11 of Tehran during the 2022-2023 academic year. A sample of 230 adolescents aged 16 to 18 (with a mean age of 17.10 and a standard deviation of 0.59) was selected through convenience sampling. Participants completed the Strength-Based Parenting Scale (Jack et al., 2018), the Multidimensional Scale of Perceived Social Support (Zimet et al., 1988), and the Academic Health Inhibitors Behaviors Questionnaire (Salehzadeh et al., 2017). Data were analyzed using Pearson correlation and hierarchical regression analysis through SPSS software. The results of the hierarchical regression analysis, emphasizing the statistical significance of the interactive effect of strength-based parenting and social support from family sources, supported the model of the buffering hypothesis of stress. This indicates a moderating role of social support in the relationship between strength-based parenting and self-harming academic behaviors, including learned helplessness, help-seeking avoidance, academic procrastination, effort avoidance, and maladaptive perfectionism. The study provided evidence for the causal moderating model of social support from family sources in the relationship between strength-based parenting and self-harming academic behaviors, highlighting the importance of understanding the functional characteristics of the parenting context in predicting self-harming academic behaviors in learners through informational backgrounds and supportive experiences in the parent-adolescent relationship.
Keywords: Social Support , strength-based parenting , academic self-harming behaviors , positive parenting .