نویسندگان:
فاطمه علی دوستی1 ، سارا نادری2 .1استادیار گروه علوم اجتماعی، روانشناسی و مشاوره، دانشگاه خیام، مشهد، ایران.
2گروه علوم اجتماعی، روانشناسی و مشاوره، دانشگاه خیام، مشهد، ایران.
چکیده فارسی: مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه کنترل روانشناختی والدین و مشکلات اجتماعی نوجوانان با نقش واسطهای تنظیم هیجان صورت گرفته است.روش این پژوهش،همبستگی و از نوع معادلات ساختاری و جامعه آماری آن شامل نوجوانان 13 تا 18سال ساکن شهر مشهد در سال 1402 میباشدکه 215 نفر از آنها با شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدندوپرسشنامههای کنترل روانشناختی وابسته مدار و پیشرفت مدار(DAPCS)،مقیاس رفتار مشکلساز نوجوان(YSR)وفرم کوتاه مقیاس دشواری در تنظیم هیجان(DERS)را تکمیل نمودند.دادههای پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و روش مدلسازی معادلات ساختاری و بهوسیله نرمافزارهای spss و لیزرل، تجزیهوتحلیل شد.طبق نتایج بهدستآمده از آزمون مدل، اثر مستقیم متغیر برونزا یعنی کنترل روانشناختی والدین بر متغیر میانجی یعنی دشواری در تنظیم هیجان معنیدار بود (69/4 t= ،39/0= β). اثر مستقیم متغیر میانجی یعنی دشواری در تنظیم هیجان نیز بر متغیر درونزا یعنی مشکلات اجتماعی معنیدار بود (05/6 t= ،53/0= β). اثر مستقیم متغیر برونزا یعنی کنترل روانشناختی والدین بر متغیر درونزا یعنی مشکلات اجتماعی نیز معنیدار به دست آمد (37/4t= ،36/0= β). بهعلاوه، میزان اثر غیرمستقیم کنترل روانشناختی والدین بر مشکلات اجتماعی نیز معنادار به دست آمد که نشان میدهد دشواری در تنظیم هیجان نقش میانجی معناداری را در رابطه این دو متغیرداشته است.بر این اساس میتوان نتیجه گرفت، نوجوانانی که سطوح بالای کنترل روانشناختی را از سوی والدین خود تجربه میکنند، در تنظیم هیجانات خود با دشواریهایی مانند کمبود یا فقدان وضوح هیجانی و دشواری در کنترل رفتار تکانشی مواجه هستند که این بد تنظیمی هیجانی میتواند آنها را به سمت تجربه مشکلات اجتماعی بیشتر سوق دهد.
Parental psychological control and adolescent social problems: the mediating role of emotion regulation
English Abstract: The present study aims to investigate the relationship between parental psychological control and adolescents' social problems, with the mediating role of emotion regulation. This research employs a correlational method based on structural equation modeling. The statistical population consists of adolescents aged 13 to 18 residing in Mashhad, from which 215 individuals were selected through convenience sampling. Participants completed the following questionnaires: Soensen's Parental Psychological Control Questionnaire (2010), Achenbach's Youth Problem Behavior Scale (1991), and Gratz and Roemer's Emotion Regulation Difficulty Scale (2004). The data were analyzed using descriptive statistical indices, Pearson’s correlation coefficient, and structural equation modeling through SPSS and LISREL software. According to the results of the model test, the direct effect of the exogenous variable, parental psychological control, on the mediating variable, emotion regulation difficulties, was significant (t = 4.69, β = 0.39). The direct effect of the mediating variable, emotion regulation difficulties, on the endogenous variable, social problems, was also significant (t = 6.05, β = 0.53). Additionally, the direct effect of the exogenous variable, parental psychological control, on the endogenous variable, social problems, was significant (t = 4.37, β = 0.36). Moreover, the indirect effect of parental psychological control on social problems through emotion regulation difficulties was significanted. This finding indicates that emotion regulation difficulties play a significant mediating role in the relationship between these two variables. In conclusion, adolescents who experience high levels of psychological control from their parents face difficulties in emotion regulation, such as a lack of emotional clarity and difficulties controlling impulsive behaviors, These difficulties in emotion regulation may lead them to encounter greater social problems.