نویسندگان:
مهدی محمدزاده بنی طرفی1 ، امید گندمی2 ، مهناز مهدی زاده3 .1استادیار گروه آموزشی معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2سطح 4 فقه و اصول، حوزۀ علمیۀ خوزستان، اهواز، ایران
3استادیار گروه آموزش معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده فارسی: طاغوتها در هر برههای از زمان، برای نابودی ادیان الهی تلاشهای زیادی متناسب با زمان خودشان کردهاند. امروزه نیز طاغوتها در تلاشاند تا مهمترین رکن جوامع بشری یعنی خانواده را از بین ببرند. اگر هویت اسلامی زن را از بین بردند و حیا و عفت را از او گرفتند، خانواده نیز به انحراف کشیده میشود؛ درنتیجه جامعه هم زمین میخورد. در فتنۀ «زن، زندگی، آزادی» دقیقاً دشمن فهمید که اگر میخواهد به جامعه اسلامی ضربه بزند، باید هویت اسلامی زن را از او بگیرد. فتنه در ظاهر، کشف حجاب بود؛ ولی در باطن، ساقطکردن حکومت اسلامی بود. کشف حجاب را چنان سازمانی و تشکیلاتی انجام دادند که سابقه نداشت و به طور هماهنگ تا اکنون این طرح را به پیش برده است. پرسش این است که کشف حجاب سازمانیافته چه حکمی دارد؟ یافتهها نشان میدهد با توجه به اینکه جرم کشف حجاب سازمانیافته، مصداق افساد فی الارض است، میتوان بر این مجرم به شرط وجود شروط سازمانیافتگی، حد افساد را جاری کرد. روش تحقیق در این نوشتار، تحلیلی – توصیفی و انتقادی است.
A Jurisprudential Study of the Organized Hijab Removal During the “Woman, Life, Freedom” Sedition in terms of the Imami School
English Abstract: Throughout history, tyrants have sought to undermine divine religions according to the demands of their times. In contemporary society, they aim to dismantle the foundational unit of human society—the family. By eroding women’s Islamic identity and stripping them of their modesty, they jeopardize the integrity of the family and, consequently, the stability of society as a whole. During the "Woman, Life, Freedom" sedition, the adversaries recognized that to inflict damage on Islamic society, they must first undermine women’s Islamic identity. Although the focus appeared to be on the removal of the hijab, the underlying goal was to challenge and overthrow the Islamic government. The campaign to unveil the hijab was carried out with unprecedented organization and coordination. This raises the question of the legal ruling on organized hijab removal. Findings suggest that if it is proven to be systematically orchestrated, it could be classified as "corruption on the earth," for which severe penalties may be applicable. The research method used in this article is analytical, descriptive, and critical.