نویسندگان:
غلام سخی علیزاده1 ، علی جهانیان2 ، ناصر نیکخو امیری3 .1دانشجوی دوره دکتری حقوق خصوصی، مجتمع آموزش عالی علوم انسانی، قم، ایران
2استاد سطوح عالی حوزههای علمیه، قم، ایران
3استادیار گروه فقه و اصول، جامعة المصطفی العالمیه (ص)، قم، ایران
چکیده فارسی: «جراحی زیبایی» یکی از مباحث نوظهور در دانش پزشکی است که بر اثر پیشرفت دانش جراحی، در سده اخیر گسترش یافته است؛ بنابراین ضروری است از دیدگاه روایی و فقهی مورد پژوهش قرار گیرد و به این پرسش پاسخ داده شود که آیا اذن شوهر در جراحی زیبایی زوجه شرط است؟ تحقیق حاضر که به روش کتابخانهای و به شیوه تحلیلی - توصیفی انجام شده است، نشان میدهد روایتی که بهصراحت دلالت بر اذن و عدم اذن شوهر در جراحی زیبایی کند، وجود ندارد. از روایات ناظر بر خارجنشدن زن از منزل بدون اذن شوهر نیز نمیتوان اذن شوهر در جراحی زیبایی را استنباط کرد؛ فقیهان نیز دربارۀ مفاد و دلالت روایات مذکور به رویه واحدی نرسیدهاند؛ از اینرو به علت نبود حکم حرمت بر جراحی زیبایی، برخی فقیهان با استناد به قاعده اباحه، عسر و حرج، ضرورت، تسلیط و مصلحت، قائل به شرطنبودن اذن شوهر در جراحی زیبایی شدهاند. باید اذعان کرد اعتبار دلایل مذکور در فرض اذنندادن شوهر در جراحی زیبایی تا جایی است که با حق واجب زوج (استمتاع) منافات نداشته باشد، وگرنه در مقام تزاحم از باب قاعده اهم و مهم، حق زوج مقدم بر انجام جراحی زیبایی خواهد شد.
A Jurisprudential Examination of the Requirement of Husband’s Permission for Wife’s Cosmetic Surgery
English Abstract: Cosmetic surgery has emerged as a significant issue in medicine, particularly in the past decade due to advancements in surgical techniques. It is important to examine this topic from the perspective of hadiths and Islamic jurisprudence to determine whether a husband's permission is necessary for his wife's cosmetic surgery. Through bibliographical and analytic-descriptive methods, this research demonstrates that there are no specific hadiths addressing the requirement of a husband's permission for such procedures. Although some hadiths discuss the need for a woman to seek her husband's permission before leaving the home, these do not necessarily extend to cosmetic surgery, as scholars do not have a consensus on implications of these hadiths. Given the absence of explicit prohibitions against cosmetic surgery, some jurists have utilized the principles of permissibility (ibāḥa), hardship and difficulty (al-ʿusr wa-l-ḥaraj), emergency, control, and exigency to argue that a husband’s permission is not required. However, if a husband denies permission, these principles apply unless they conflict with a husband's obligatory rights, such as sexual enjoyment (istimtāʿ). In cases of conflict, the principle of prioritizing more important rights would lead to the husband's right being given precedence over the cosmetic surgery.