نویسندگان:
زینب صاکی1 ، سحر صفرزاده2 ، کیهان فتحی3 .1کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی عمومی، مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان، اهواز، ایران
2استادیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
3استادیار، گروه روان شناسی، موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان، اهواز، ایران
چکیده فارسی: مسئله اصلی پژوهش حاضر این است که نوجوانی، مهمترین دوره زندگی بشر است که به دلیل تغییرات سریع در ابعاد مختلف وجودی، فرد را با چالشهای مختلفی روبهرو میکند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش روانشناختی انتظارمحور مبتنی بر آموزههای مهدویت بر میزان گرایش به نوعدوستی و بهزیستی روانشناختی در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر اهواز در سال تحصیلی 1401-1402 بود. روش پژوهش حاضر، از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با مرحله پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر اهواز بود. برای تعیین نمونه با بهکارگیری روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند از بین جامعه آماری، 32 نفر انتخاب شدند و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (در هر گروه شانزده نفر) تقسیم شدند. ابزار پژوهش، شامل پرسشنامه نوعدوستی احمدی (1388) و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (1989) بود. گروه آزمایش، تحت دوازده جلسه آموزش بسته انتظارمحور مبتنی بر آموزههای مهدویت قرار گرفت، ولی آموزشی به گروه کنترل داده نشد. برای تحلیل دادهها در پژوهش حاضر، از تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر استفاده شد. یافتهها نشان داد که آموزش روانشناختی انتظارمحور مبتنی بر آموزههای مهدویت، بر نوعدوستی و بهزیستی روانشناختی دانشآموزان دختر متوسطه دوم مؤثر بود (05/0>p). در نتیجه، متخصصان فعال در حوزه کار با نوجوان میتوانند در کنار سایر مداخلات روانشناختی، از آموزش روانشناختی انتظارمحور مبتنی بر آموزههای مهدویت بهمنظور افزایش گرایش به نوعدوستی و ارتقای بهزیستی روانشناختی در گروه نوجوانان بهره ببرند.
The Effectiveness of Expectation-Based Psychological Education Grounded in Mahdism Teachings on Altruism and Psychological Well-Being in Female Students
English Abstract: Objective: Adolescence represents a critical phase in human life, characterized by rapid transformations across various dimensions that confront individuals with various challenges. This study aimed to evaluate the effectiveness of expectation-based psychological education founded on Mahdism teachings in enhancing altruism and psychological well-being among female senior high school students in Ahvaz during the academic year 2022–2023. Method: Employing a quasi-experimental methodology with a pre-test, post-test, and follow-up design, the statistical population comprised female senior high school students in Ahvaz. Thirty-two participants were selected using purposive non-random sampling and were randomly assigned to experimental and control groups, with each consisting of sixteen members. Research tools included the Ahmadi’s Altruism Questionnaire (2009) and Ryff’s Psychological Well-Being Scale (1989). The experimental group underwent twelve sessions of expectation-based education grounded in Mahdism teachings, while the control group did not receive any intervention. Data were analyzed using repeated measures analysis of variance. Findings: The findings indicate that the psychological education based on Mahdism teachings significantly improve both altruism and psychological well-being in female students (p < 0.05). Conclusion: Professionals working with adolescents may incorporate expectation-based psychological education derived from Mahdism teachings alongside other psychological interventions to foster altruistic tendencies and enhance psychological well-being among this age group.