نویسندگان:
معصومه زیبایی نژاد1 ، زینب هاشمی خواه2 .1دانشجوی دکتری، گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2کارشناس ارشد جامعه شناسی
چکیده فارسی: بدن و مدیریت بدن یک پدیدار زیستشناختی و روانشناختی صرف نیست، بلکه یک محصول اجتماعی است که با عرصه پوشش و آرایش نیز بسیار موضوعیت مییابد. مدیریت بدن در بین دختران نوجوان نیز از این امر مستثنی نیست و تنظیم بدن در بین آنان با نوع پوشش اجتماعی گرهخورده و نمود یافته است. بر این اساس پژوهش حاضر به مطالعه نحوه پوشش و آرایش نوجوانان دختر به مثابه جلوهای از تنظیم بدن در آنان پرداخته است. این مطالعه با مشارکت 26 دختر نوجوان در گروه سنی 12 تا 18 سال و با مصاحبه عمیق انجام شده است و دادهها نیز با استفاده از روش تحلیل تماتیک واکاوی شد. یافتههای این پژوهش نشان داد نحوه پوشش و آرایش نوجوانان در بستر اجتماع از مؤلفههایی چون؛ تنوع پوشش و آرایشهای در خیابانها و مدهای جذاب در مراکز تجاری، افزایش و جاذبه فرهنگ باشگاههای تناسباندام، نگرش خود شیانگاری و اصرار بر تناسب اندام، پرداختن به بدن به مثابه سرگرمی و فرار از دل مشغله ذهنی، تنظیم بدن با تمایل به مصرفگرایی، تنظیم بدن و مدیریت تأثیرگذاری و تنظیم بدن و کسب تمایز، متأثر است که در سه مفهوم اصلی بنگاههای تجاری و بازتولید بدن، رویکردهای چالشی و بازتولید بدن، معیارهای ارزشی و بازتولید بدن، نمایان شده است. مقوله اصلی به دست آمده نیز گویای آن است که مدیریت بدن نوجوانان متأثر از زمینههای اجتماعی و ساختاری است که هدایت آن توجهات بنیادی را میطلبد.
The adolescent body in the mirror of society: Studying the lived experience of teenage girls in how to dress and make up
English Abstract: The body and body management are not a mere biological and psychological phenomenon, but rather a social product that is also very relevant in the field of clothing and makeup. Body management among teenage girls is no exception to this, and body regulation among them is linked and manifested by the type of social clothing. Accordingly, the present study studied the way teenage girls dress and make-up as a manifestation of their body regulation. This study was conducted with the participation of 26 teenage girls in the age group of 12 to 18 years and through in-depth interviews, and the data was analyzed using thematic analysis. The findings of this study showed that the way adolescents dress and groom themselves in society is affected by the diversity of clothing and grooming on the streets and attractive fashions in shopping malls, the increase and attraction of fitness club culture, the attitude of self-objectification and insistence on fitness, dealing with the body as entertainment and escape from mental preoccupation, body regulation with a tendency towards consumerism, body regulation and influence management, and body regulation and gaining distinction; which is reflected in the three main concepts of commercial enterprises and body reproduction, challenging approaches and body reproduction, and value criteria and body reproduction. The main finding also suggests that adolescent body management is influenced by social and structural contexts that require fundamental attention to guide it.