نویسندگان:
حسن سلطانی1 ، سمانه پورمحمد2 ، کرامت الله راسخ3 ، محمدرضا قائدی4 .1استادیار گروه مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
21. دانشجوی دکتری، علوم ارتباطات، گروه علوم ارتباطات، پردیس علوم و تحقیقات فارس، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران 2. دانشجوی دکتری، علوم ارتباطات، گروه علوم ارتباطات، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
3دانشجوی دکتری، علوم ارتباطات، گروه علوم ارتباطات، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
4دکتری، علوم سیاسی، دانشیار، گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
چکیده فارسی:
هدف: بین لزوم تعاملات اجتماعی و تقویت بعد اجتماعی انسان و ارتقاء ارتباطات در روابط بین فردی رابطه وجود دارد. لذا پژوهشگر در این تحقیق تلاش میکند به سؤال چگونگی اثرات مهارت ارتباطات بین فردی در زندگی اجتماعی و روزمره زنان 18 تا 30 سال شهر مشهد پاسخ دهد.
روش: روش مورد استفاده این پژوهش کمی-پیمایشی و یک پژوهش بنیادین می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه زنان 18 تا 30 ساله شهر مشهد در سال 1403 بودند. حجم نمونه 392 نفر بود که به شیوه نمونهگیری در دسترس وارد پژوهش شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن به تایید رسید. داده ها به شیوه ماتریس همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. از نرم افزار spss و pls برای تحلیل دادهها استفاده شد.
یافتهها: مقدار GOF معادل 515/0 بهدست آمده است که نشان میدهد مدل تناسب خوبی با دادهها دارد و پیشبینیهای آن دقیق و قابلاعتماد است. این نتایج نشان میدهند که مدل پیشبینیکننده بر اساس این سازهها، بهطور کلی توانسته است واریانس قابل توجهی از دادهها را توضیح دهد و روابط میان متغیرها را به خوبی مدلیابی کرده است.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که بین لزوم تعاملات اجتماعی و تقویت بعد اجتماعی انسان و ارتقاء ارتباطات در روابط بین فردی رابطه موثر وجود دارد. همچنین ایجاد ارتباط موثر، صادقانه و منصفانه و ارتقاء ارتباطات در روابط بین فردی، تفاوت های فردی، اجتماعی و کلیشه ای و ارتقاء ارتباطات در روابط بین فردی، بیان عواطف مثبت و تقویت مهارت روابط بین فردی و ارتقاء ارتباطات در روابط بین فردی و در آخر بیان عواطف مثبت و تقویت مهارت روابط بین فردی و بهبود سلامت جسمی و روحی و تعالی شخصیت انسانی و ارتقاء ارتباطات در روابط بین فردی همگی به تایید رسیدند.
The Effects of Interpersonal Communication Skills on Social and Daily Life of Women
English Abstract: Objective: There is a relationship between social communication and strengthening the social dimension of man and promoting communication in interpersonal relationships. After the research, this research tried to answer a question about interpersonal communication skills in the social and daily life of women aged 18 to 30 in Mashhad. Method: The method used in this study was quantitative-survey and a fundamental research. The statistical population of the study included all women aged 18 to 30 in Mashhad in 1403. The sample size was 392 people who entered the study through convenience sampling. The research tool was a researcher-made questionnaire whose validity and reliability were confirmed. The data were analyzed using the correlation matrix and structural equation modeling. SPSS and PLS software were used for data analysis. Findings: The GOF value was obtained as 0.515, which indicates that the model has a good fit with the data and its predictions are accurate and reliable. These results show that predictive models based on these constructs generally show a significant variance of the data and model the relationships between them well. Conclusion: The results of structural equation modeling showed that there is a relationship between social and strengthening the social dimension of man and promoting communication in relationships between personal characteristics. Also, creating communication, being honest and promoting communication in interpersonal relationships, individual, social and stereotypical differences and promoting communication in interpersonal relationships, expressing positive emotions and strengthening interpersonal relationships and promoting relationships in interpersonal relationships, and finally expressing positive emotions and strengthening interpersonal relationships and improving physical and mental health and multiple personalities and promoting relationships in interpersonal relationships.