نویسندگان:
الناز علی نیا مقدم1 ، مرضیه دهقانی2 .1دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2دانشیار گروه روشها و برنامهریزی آموزشی و درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده فارسی: مدارس در ایران بر پایه تفکیک جنسیت به دو دسته دخترانه و پسرانه تقسیم میشوند اما در مناطق روستایی و کمتر برخوردار که تعداد جمعیت دانشآموزان کافی نباشد، مدارس ترکیبی تاسیس میشوند. پژوهش حاضر با هدف واکاوی تجارب زیسته معلمان و دانشآموزانی که با فضای مدارس ترکیبی روستایی دوره ابتدایی درگیر بودند، در چارچوب رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. میدان پژوهش شامل کلیه معلمان و دانشآموزان دوره ابتدایی استان قزوین بود که در مدارس ترکیبی روستایی این استان مشغول بودند. به این منظور 12 نفر از معلمان و 10 نفر از دانشآموزان با نمونهگیری هدفمند از نوع ملاکی انتخاب شدند و به کمک مصاحبه نیمهساختاریافته که با معلمان و دانشآموزان انجام شد، دادهها گردآوری و تجزیهوتحلیل دادهها نیز با راهبرد هفت مرحلهای کلایزی انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که مدارس ترکیبی روستایی دوره ابتدایی دارای فرصتهای آموزشی، ارتباطی و پرورشی میباشند و در عین حال با دغدغههای فرهنگی، چالشهای مدیریتی و همسالان دست به گریبان هستند. به باور شرکتکنندگان این پژوهش با آن که چالشهای مدارس ترکیبی شرایط را برای دختران نسبت به پسران دشوارتر میکند، این مدارس با ارائه محیطی شبه واقعی در آمادهسازی دختران و پسران برای ورود به بزرگسالی موفق عمل میکنند.
Phenomenological reflection in coeducational rural primary schools
English Abstract: Schools in Iran are categorized into two types, girls' and boys', based on gender segregation. However, in rural and underprivileged areas where student numbers are insufficient, Coeducational schools are established. This study aimed to explore the experiences of teachers and students within the context of rural Coeducational schools during the primary education period, utilizing a qualitative approach and descriptive phenomenological method. The research encompassed all teachers and students from the Primary School of Qazvin province who were involved in the combined rural schools of the area. A targeted sampling method was employed to select 12 teachers and 10 students, and data was collected through semi-structured interviews with both groups, which were then analyzed using a comprehensive seven-step strategy. The findings indicated that rural Coeducational schools at the primary level offer educational, communication, and parenting opportunities, while also confronting cultural concerns, management challenges, and peer dynamics. Participants noted that although the challenges faced by Coeducational schools create more difficulties for girls than for boys, these institutions effectively prepare both genders for adulthood by providing a quasi-real environment.