نویسندگان:
حدیث نگهداری کردبچه1 .1نویسنده مسئول، کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس، negahdari27@yahoo.com
چکیده فارسی: هدف این پژوهش پیشبینی اضطراب و افسردگی دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و بهزیستی روانشناختی مادران آنها بود. جامعۀ آماری شامل دانشآموزان پایه ششم دوره ابتدایی شهرستان بابل بود که در آن 240 دانشآموز به روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند. دانشآموزان دو پرسشنامۀ افسردگی کودکانِ کواکس و مقیاس بازنگری شده اضطراب آشکار کودکانِ رینولدز و ریچموند را تکمیل کردند. مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف و پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی نیز توسط مادران آنان تکمیل شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده-ها از رگرسیون چندگانه با رویکرد سلسله مراتبی استفاده شد. نتایج نشان داد که بهزیستی روانشناختی مادران میتواند به صورت منفی و معنادار افسردگی و اضطراب فرزندان را پیشبینی کند. همچنین از بین صفات شخصیتی مادر، روانرنجورخویی به صورت مثبت توانست افسردگی و اضطراب فرزندان را پیشبینی کند و گشودگی در برابر تجربه و برونگرایی نیز توانست افسردگی را به صورت منفی پیشبینی کند. نتایج نشان داد که صفات شخصیتی مادران و بهزیستی روانشناختی آنان در پیشبینی افسردگی و اضطراب دختران آنان نقش تعیین کنندهای دارد.