چکیده فارسی: مقالۀ حاضر، سعی دارد تصویری جامع از نظام درهمتنیده و امتدادیافتۀ لایههای معرفتی و اقسام مبانی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و دانشهای متناظر با هر قسم از مبانی ارائه دهد. بر اساس این، پرسش محوری این مقاله آن است که الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در عامترین برداشت معنایی، دارای کدامین لایههای معرفتی و اقسام مبانی است؟ و ساختار طبقهبندی مبانی و تعامل درونبافتاری لایههای معرفتی متناظر با اقسام مبانی با هم و با دانشهای متناظر با هر قسم از مبانی چگونه است؟ این منظور، با استفاده از روش تحلیل مفهومی و ساختاری، در چارچوب دلالتهای عقلی و نقلی مفاهیم پایه و بررسی فرانگر نظام دانش و علم بر پایۀ رهیافت علمشناختی مورد دلالت معرفت و حکمت اسلامی بررسی و تحلیل شده است. نتیجۀ حاصل از تحلیل لایههای معرفتی و اقسام مبانی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، در این مقاله، در قالب یک تصویر جامع علمشناختی ارائه شده است. این تصویر جامع بسان یک نقشۀراه، مراتب لایههای معرفتی و دانشهای مربوط به هر لایه و پیوندهای طولی و عرضی آنها را از اجمال به تفصیل آورده و آشکارتر مینماید.
Investigation and Analysis of the Scientology System (Cognitive Structure and Basic Levels) of the Iranian Islamic Model of Progress (Pishraft)
English Abstract: The Iranian Islamic model of progress is a systematic scheme that explains and outlines what, why and how the perfectionist movement of the individual and society towards such development can be identified based on the theoretical, value and normative implications of Islamic knowledge and wisdom. One of the knowledge necessary to understand the concrete and epistemic action needed to achieve the Iranian Islamic model of progress is to identify and outline the scientific system of epistemic layers and types of bases and link them together and with the knowledge corresponding to each type of bases. The present article tries to present a comprehensive picture of the interwoven and extended system of epistemic layers and types of foundations of the Iranian Islamic model of progress and knowledge corresponding to each type of foundation. Based on this, the central question of this article is that the Iranian Islamic model of progress in the most general semantic understanding has which epistemic layers and types of foundations? And how is the structure of the classification of the bases and the intertextual interaction of the knowledge layers corresponding to the types of bases together and with the knowledge corresponding to each type of bases? This purpose has been investigated and analyzed by using the method of conceptual and structural analysis, in the framework of rational and descriptive implications of the basic concepts and the comprehensive examination of the system of knowledge and science based on the scientific approach implied by Islamic knowledge and wisdom.