نویسندگان:
وحید صالحی1 .1دانش آموخته دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار، ایران
چکیده فارسی:
در سال های اخیر تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مورد توجه نهادهای ذیصلاح قرار گرفته است. از آنجایی که چنین مبحثی در سال های اخیر در بحثهای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مطرح میشود. در این نوشتار سعی بر آن است که ابتدا شاخص های دانش و آگاهی شهروندان مورد مطالعه قرار گرفته و سپس از بعد جامعه شناسی میزان تأثیر آن را در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بررسی نمائیم.
نخستین بار این مفهوم در منظومه فکری مقام معظم رهبری تبلور یافته است، تبیین شاخص های این الگو از منظر ایشان امری ضروری به نظر می رسد. نگارنده در این پژوهش با بهره گیری از روش توصیفی تحلیلی، مطالعات کتابخانه ای و بررسی بیانات مقام معظم رهبری پیرامون الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت درصدد پاسخگویی به سوال پژوهش برآمده اند. که عبارت است از " بررسی دانش و آگاهی شهروندی به عنوان یکی از شاخص های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ؟". در این راستا، ابتدا بیانات ایشان با کلید واژه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت جمع آوری گردید و در ادامه شاخص های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در سه سرال فرعی و سه فرضیه مناسب آن تبیین گردید و بدان پاسخ داده شد. برای استخراج شاخص ها از یافته های دقیق و راهگشا، داده ها مورد تحلیل کمی و کیفی قرار گرفته است. در نتیجه اکثریت قاطع یافته ها بر دانش و آگاهی شهروندی به عنوان یکی از شاخص های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تأثیر به سزایی در شکل گیری الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تأکید دارند.
Examining citizenship knowledge and awareness as one of the indicators of the Iranian Islamic model of progress
English Abstract: در سال های اخیر تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مورد توجه نهادهای ذیصلاح قرار گرفته است. از آنجایی که چنین مبحثی در سال های اخیر در بحثهای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مطرح میشود. در این نوشتار سعی بر آن است که ابتدا شاخص های دانش و آگاهی شهروندان مورد مطالعه قرار گرفته و سپس از بعد جامعه شناسی میزان تأثیر آن را در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بررسی نمائیم. نخستین بار این مفهوم در منظومه فکری مقام معظم رهبری تبلور یافته است، تبیین شاخص های این الگو از منظر ایشان امری ضروری به نظر می رسد. نگارنده در این پژوهش با بهره گیری از روش توصیفی تحلیلی، مطالعات کتابخانه ای و بررسی بیانات مقام معظم رهبری پیرامون الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت درصدد پاسخگویی به سوال پژوهش برآمده اند. که عبارت است از " بررسی دانش و آگاهی شهروندی به عنوان یکی از شاخص های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ؟". در این راستا، ابتدا بیانات ایشان با کلید واژه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت جمع آوری گردید و در ادامه شاخص های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در سه سرال فرعی و سه فرضیه مناسب آن تبیین گردید و بدان پاسخ داده شد. برای استخراج شاخص ها از یافته های دقیق و راهگشا، داده ها مورد تحلیل کمی و کیفی قرار گرفته است. در نتیجه اکثریت قاطع یافته ها بر دانش و آگاهی شهروندی به عنوان یکی از شاخص های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تأثیر به سزایی در شکل گیری الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تأکید دارند