نویسندگان:
مریم حافظیان1 ، محمد نورانی2 .1موسسه آموزش عالی غیردولتی ادیب مازندران
2دانشگاه ازاد اسلامی واحد بجنورد
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسی نقش امر به معروف و نهی از منکر در مدیریت سبک زندگی اسلامی در قالب یک مدل علّی مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد به تعداد 5100 نفر بودندکه تعداد 321 نفر به شیوه تصادفی طبقه ای در این پژوهش شرکت کردند. برای اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه محقق ساخته امر به معروف و نهی از منکر و آزمون سبک زندگی اسلامی استفاده شد. بعد از تایید روایی، پایایی پرسشنامه های مذکوربه ترتیب 89/0 و 95/0 به دست آمد.. داده ها به کمک نرم افزار spss نسخه 24 و بررسی نتایج از معادلات ساختاری به کمک نرم افزار AMOS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد امر به معروف و نهی از منکر در هر یک از مولفه های مدیریت سبک زندگی اسلامی سبک اجتماعی ، سبک اعتقادی ، سبک فداکاری ، سبک اخلاقی ، سبک مالی ، سبک خانوادگی ، سبک امنیتی ، سبک سلامتی و سبک زمانی) دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد تاثیردارد.
Explaining the Role of the Promised and the Prohibition of Evil in the Management of the Islamic Lifestyle: A Causal Model
English Abstract: The aim of this study was to investigate the role of enjoining the good and forbidding the evil in managing the Islamic lifestyle in the form of a causal model. The statistical population of the study included all students of Islamic Azad University, Bojnourd Branch, 5100 people, 321 of whom participated in this study by stratified random method. To measure the variables, the researcher-made questionnaire of commanding the good and forbidding the bad and testing the Islamic lifestyle was used. After confirming the validity, the reliability of the mentioned questionnaires was 0.89 and 0.95, respectively. Data were analyzed using SPSS software version 24 and the results of structural equations were analyzed using AMOS software. The results showed that enjoining the good and forbidding the bad affect each of the components of the management of the Islamic lifestyle(Social style, belief style, devotional style, moral style, financial style, family style, security style, health style and chronology style) of the students of the Islamic Azad University of Bojnourd.