نویسندگان:
علیرضا اسلامبولچی1 ، محمدرضا جابرانصاری2 ، ارغوان یاراحمدی3 .1استادیار،مدیریت دولتی،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان،همدان،ایران
2دانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی ،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
3گروه مدیریت، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.
چکیده فارسی: پژوهش حاضر به بررسی شناسایی مشکلات و موانع محیطی در حوزه مدیریت بازاریابی کالاهای داخلی و ارائه راهکار با رویکرد اقتصاد مقاومتی پرداخته است. نوع تحقیق از نظر هدف اکتشافی- توسعه ای است. جامعه آماری تمام شرکت های لوازم خانگی برقی بود که از بین 65 شرکت 20 شرکت به صورت در دسترس انتخاب شد. نمونه آماری شامل 100 نفر از اعضای هیئت مدیره، معاونین و کارشناسان بازاریابی بود، که از هر شرکت 5 نفر شامل مدیر بازرگانی، مدیر فروش و دو نفر از افرادی که در زمینه بازاریابی و مسائل روز آگاهی داشتند انتخاب شد. در بخش مطالعات کتابخانه ای از فیش برداری و در بخش میدانی از ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد. عوامل تاثیرگذار در شناسایی موانع و مشکلات محیطی در حوزه مدیریت بازاریابی کالاهای داخلی از طریق مصاحبه، شناسایی و بر اساس مولفههای شناسایی شده پرسشنامه محقق ساخته تدوین شد. روایی پرسشنامه از نوع روایی محتوایی و سازه (تحلیل عامل تاییدی) و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ سنجیده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش دلفی، نرم افزارهای SPSS19 و معادلات ساختاری AMOS انجام شد. نتایج نشان داد تمامی مشکلات و موانع محیطی در حوزههای ساختاری، رفتاری و زمینه ای در ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژی مورد تایید قرار گرفت.
Identification of Environmental Problems and Obstacles in Domestic Goods Marketing Management and Providing Solutions with a Resistance Economy Approach
English Abstract: The current research has investigated the identification of environmental problems and obstacles in the field of domestic goods marketing management and provided a solution with a resistance economy approach. The type of research is exploratory-developmental in terms of purpose. The statistical population was all electrical household appliance companies, which were selected from among 65 companies, 20 companies were available. The statistical sample consisted of 100 members of the board of directors, vice presidents and marketing experts, 5 people from each company including the commercial manager, the sales manager, and two people who knew the field of marketing and current issues were selected. . In the library studies section, questionnaires were used, and in the field section, interview tools and questionnaires were used. Influential factors in identifying obstacles and environmental problems in the field of domestic goods marketing management were identified through interviews and a researcher-made questionnaire was compiled based on the identified components. The validity of the questionnaire was measured by content and construct validity (confirmatory factor analysis) and its reliability through Cronbach's alpha. Data analysis was done using the Delphi method, SPSS19 software, and AMOS structural equations. The results showed that all environmental problems and obstacles in the structural, behavioral, and contextual fields were confirmed in the political, economic, social, and technological dimensions.