نویسندگان:
محدثه سادات بنوفاطمه1 ، مرجان کیان2 ، یوسف مهدوی نسب3 ، علی حسینی خواه4 .1Doctoral student of Curriculum Planning, Kharazmi University
2Associate Professor, Department of Curriculum Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Khwarazmi University, Tehran, Iran
3Assistant Professor, Department of Educational Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Khwarazmi University, Tehran, Iran
4Assistant Professor, Department of Curriculum Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Khwarazmi University, Tehran, Iran
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، ارزشیابی معلمان دوره ابتدایی مبتنی بر الگوی TPACK در آموزش مجازی بود. روش پژوهش کمی از نوع توصیفی-پیمایشی بود. جامعه پژوهش معلمان ابتدایی منطقه 13شهر تهران بودند که 253 نفر با روش نمونه گیری تصادفی در پژوهش شرکت کردند. برای جمعآوری داده های در بخش کمی از پرسشنامه استفاده گردید. نتایج نشان داد دانش پداگوژی معلمان دوره ابتدایی در آموزش مجازی درس علوم تقریباً در حد متوسط است. دانش محتوای درسی معلمان دوره ابتدایی در آموزش مجازی درس علوم در سطح مطلوبی است. دانش فناوری، دانش پداگوژی فناوری، دانش فناوری محتوای درسی، دانش پداگوژی محتوا و دانش فناورانه پداگوژیک و محتوا معلمان دوره ابتدایی در آموزش مجازی درس علوم کمتر از میانگین است. نتایج اولویت بندی مؤلفه های الگوی TPACK نیز نشان داد که مهمترین عوامل دانش محتوای درسی و دانش پداگوژی هستند و پس از آن دانش فناوری محتوا، دانش پداگوژی فناوری، دانش پداگوژی محتوا، دانش فناورانه پداگوژیک محتوا و دانش فناوری به ترتیب از اهمیت بیشتری برخوردار می باشند. در مجموع میتوان نتیجه گرفت که وضعیت معلمان دوره ابتدایی براساس الگوی TPACK در آموزش مجازی در درس علوم مناسب نیست و کمتر از میانگین است.
Evaluation of elementary school teachers based on TPACK model in virtual education
English Abstract: The purpose of the current research was to evaluate primary school teachers based on the TPACK model in virtual education. The quantitative research method was descriptive-survey type. The research population was elementary school teachers of district 13 of Tehran, 253 of whom participated in the research by random sampling method. A questionnaire was used to collect data in the quantitative part. The results showed that the pedagogic knowledge of primary school teachers in virtual education of science courses is almost average. The content knowledge of elementary school teachers in virtual education of science courses is at a favorable level. Knowledge of technology, knowledge of technology pedagogy, knowledge of technology of curriculum content, knowledge of content pedagogy, and technological knowledge of pedagogical and content of elementary school teachers in virtual education of science courses is lower than average. The results of prioritizing the components of the TPACK model also showed that the most important factors are knowledge of curriculum content and knowledge of pedagogy, followed by knowledge of content technology, knowledge of technology pedagogy, knowledge of content pedagogy, technological knowledge of content pedagogy, and knowledge of technology, respectively. have in general, it can be concluded that the situation of elementary school teachers based on TPACK model in virtual education in science course is not suitable and is lower than average.
Keywords: virtual education , evaluation , science lesson , elementary course. .