نویسندگان:
مجتبی واحدیان1 ، حسنعلی ویسکرمی2 ، فضل اله میردریکوند3 .1payame noor university
2payame noor university
3payame noor university
چکیده فارسی: یادگیری واژگان نقش مهمی در فراگیری هر زبانی دارد، چه زبان اول، چه زبان دوم یا خارجی، در واقع کلمات بلوکهای ساختمانی اساسی هستند که یادگیری زبان دوم بر اساس آنها ساخته می شود این به عنوان یک جزء حیاتی از توانایی های زبان عمل میکند. هدف پژوهش، مقایسه اثر تکنیکهای مبتنی بر نظریههای چندرسانهای، اجتماعی-فرهنگی و فراشناختی بر نگرش افراد در یادگیری واژگان زبان انگلیسی است. روش تحقیق شبه آزمایشی بود. برای گردآوری دادهها از روش پرسشنامه و مصاحبه استفاده شد. جامعه آماری کلیه زبانآموزان مؤسسههای آموزشی زبان انگلیسی شهر قم بودند نمونه آماری به صورت تصادفی 16 نفر برای گروه آزمایش انتخاب شدند. در گروه آزمایش، از تکنیکهای مختلف، طی 8 جلسه مورد استفاده قرار گرفت. روش تحلیل آماری ناپارامتریک با استفاده از نرم افزار spss نسخه 22 برای دادهها انجام شد. یافتهها نشان داد که نگرش افراد نسبت به تکنیکهای مبتنی برحوزههای مطرح شده برای یادآوری و بازشناسی واژگان متفاوت هست، نتیجهگیری اینکه تکنیکهای آموزشی مطرح شده به گونه متفاوت در نگرش افراد در رابطه با یادگیری واژگان موثر هستند.
Comparing the attitude of language learners in using educational methods based on multimedia, metacognitive and socio-cultural in learning second language vocabulary
English Abstract: The aim of the research is to compare the evaluation techniques based on multimedia, socio-cultural and metacognitive theories on the attitude of people in remembering and recognizing English vocabulary. The research method was quasi-experimental. Questionnaire and interview methods were used to collect data. The statistical population was all language learners of English language educational institutions in Qom city. The statistical sample was 16 randomly selected for the experimental group. In the experimental group, different techniques were used during 8 sessions. The non-parametric statistical analysis method was performed using spss software version 22 for the data. The findings showed that people's attitude towards the techniques based on the proposed fields for remembering and recognizing vocabulary are different, concluding that the educational techniques proposed are different in the attitude of people regarding vocabulary learning.
Keywords: attitude , multimedia , socio-cultural , metacognitive , second language vocabulary .