چکیده فارسی: دسترسی به شبکه های اجتماعی از جمله فیسبوک پدیده ای رو به گسترش است و هر روز شمار بیشتری از افراد در زمره کاربران این شبکه ها قرار میگیرند. هدف این پژوهش بررسی ارتباط میان ویژگیهای شخصیتی و عزت نفس با شدت استفاده از فیس بوک در دانش آموزان دوره متوسطه دبیرستانهای شهر تهران بوده است.این پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان دورۀ متوسطه در سال تحصیلی 93-92 شهر تهران هستند. حجم جامعه برابر با 115129نفر بوده است که تعداد 300 نفر از دانش آموزان کاربر فیسبوک به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از طریق پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی نئو، عزت نفس کوپراسمیت و شدت استفاده از فیسبوک مورد ارزیابی قرار گرفته اند. داده ها با شیوه های آمار توصیفی(میانگین، انحراف استاندارد، فراوانی و درصد) و آمار استنباطی(همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان)تحلیل شده اند.تحلیل داده ها نشان میدهد که ویژگیهای شخصیتی از جمله برونگرایی و وجدانی بودن و عزت نفس عمومی 48/0 درصد از شمار دوستان در فیسبوک، ویژگی توافق پذیری و عزت نفس عمومی و خانوادگی 33/0 درصد از مدت زمان استفاده از فیسبوک در طول شبانه روز و ویژگی شخصیتی روان رنجوری به طور منفی تنها 08/0 درصد از نگرش به یکی شدن فیس بوک با فعالیتهای روزانه را پیش بینی میکند. نتایج نشان میدهد که ویژگیهای شخصیتی و میزان عزت نفس افراد در ابعاد گوناگون میتواند شمار دوستان و مدت زمانی که در طول شبانه روز در این شبکه ها سپری میکنند، پیش بینی کند، اما پیش بینی کنندۀ مناسبی برای نگرش یکیشدن فیس بوک با فعالیتهای زندگی روزمره نیست.
The Relationship between Personality Traits, Self-Esteem, and Intensity of Facebook Usage among Tehrani High School Students
English Abstract: Access to social networks including Facebook is a growing phenomenon and an increasing number of people join these networks everyday. This study was undertaken to investigate the relationship between personality traits, self-esteem, and intensity of Facebook usage among Tehrani high school students. In this descriptive-correlational research the statistical population consisted of 115129 high school students in 2013-2014 academic year. The sample was drawn via multistage cluster sampling and 300 Facebook users were selected. The instrumentation comprised NEO Personality Inventory, Coopersmith Self-Esteem Inventory and Facebook Intensity Scale. The data were analyzed through descriptive (mean, standard deviation, frequency and percentage) as well as inferential statistics (Pearson correlation and simultaneous regression). Results showed that personality traits such as extraversion, conscientiousness and global self-esteem predict 0.48 percent of the number of Facebook friends. In addition, agreeableness as well as global and family self-esteem predict 0.33% of the time per day spent using Facebook. Finally, neuroticism can negatively predict 0.08 percent of Facebook integration into individuals’ daily activities. The findings indicated that personality traits and different dimensions of students’ self-esteem could predict the number of Facebook friends and the time per day spent using Facebook; nevertheless, they were not good predictors of integration of Facebook into student’s daily activities.
Keywords: students , self-esteem , personality , intensity of Facebook usage .