نویسندگان:
محمد سیفی1 .1استادیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت ، دانشگاه آزاد اسلامی وارحد اراک، اراک، ایران. (نویسنده مسئول rahbord10@gmail.com
چکیده فارسی: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباط زناشویی مینهسوتا بر کیفیت زندگی و رضایتمندی زناشویی بود. در این پژوهشِ کارآزمایی تصادفی شاهد دار (RCT)، 60 نفر (30 زوج) دارای مشکلات زناشویی مراجعهکننده به مراکز مشاوره وابسته به آموزش و پرورش مشهد، با استفاده از نمونهگیری اتفاقی انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر کدام 15 زوج) قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه کیفیت زندگی (WHO) و رضایتمندی زناشویی انریچ بود. تنها گروه آزمایش برنامه مهارتهای ارتباط زناشویی را طی ده جلسه دریافت کردند. پس از پایان مداخلات، هر دو گروه آزمایش و کنترل به پس آزمون پاسخ گفتند. دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون تحلیل کواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در متغیرهای کیفیت زندگی و رضایتمندی زناشویی تفاوت معناداری وجود دارد (0001/0p