نویسندگان:
فاطمه ملاحسنی1 ، حمیده جلیلی2 ، محمدعلی طالبی3 .1farhangian University
2farhangian University
3Payamnoor University
چکیده فارسی: همه گیری کووید-19، مدارس و سایر مراکز آموزشی را با تعطیلی مواجه کرد و آموزش مجازی جایگزین آموزش حضوری شد. انتقال یکباره آموزش از مدرسه به خانه چالش های فراوانی را برای آموزش و یادگیری ایجاد کرد. بنابراین پژوهش حاضر باهدف واکاوی چالش های آموزش مجازی در دوران همه گیری کووید-19 از دیدگاه والدین دانشآموزان دوره ابتدایی صورت گرفت. روش پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. جامعه آماری پژوهش تمامی والدین دانش آموزان استان خراسان جنوبی در سال تحصیلی 01-1400 به تعداد 91874 نفر بودند که با روش نمونه گیری هدفمند از نوع گلوله برفی انتخاب شدند و با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 51نفر از والدین دانش آموزان، داده های اخذشده به اشباع نظری رسید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از راهبرد هفت مرحلهای کلایزی (۲۰۰۲) و نرم افزار MAXQDA11 استفاده شد. همچنین جهت اعتباریابی داده های پژوهش از ملاک های چهارگانه گوبا ولینکلن (1985) استفاده شد. نهایتاً 88 کدباز استخراج گردید که با تجزیهوتحلیل کدها، تجارب والدین دانش آموزان دوره ابتدایی در قالب چهار مضمون اصلی شامل چالش های ناظر به محیط و زیرساخت، دانش آموزان، والدین و معلمان دستهبندی شد. نتایج پژوهش ضمن تبیین ضرورت توجه به آموزش مجازی و چالش های اساسی آن، این مهم را متوجه متصدیان تعلیم و تربیت می کند تا در راستای رفع این چالش ها اهتمام ورزند.
Examining the challenges of virtual education during the Covid-19 pandemic from the perspective of students' parents: A Phenomenological study
English Abstract: The Covid-19 pandemic closed schools and other educational centers, and virtual education replaced face-to-face education. The sudden transfer of education from school to home created many challenges for teaching and learning. Therefore, the present study was conducted with the aim of analyzing the challenges of virtual education during the covid-19 pandemic from the perspective of parents of elementary school students. The research method was qualitative and phenomenological. The statistical population of the research was all the parents of students in South Khorasan province in the academic year of 2021-2022, in the number of 91,874 people, and the data obtained by the purposeful snowball sampling method and by conducting semi-structured interviews with 51 of the parents of the students were saturated. They reached an opinion. To analyze the data, the seven-step strategy of Colizzi (2002) and MAXQDA11 software were used. To validate the research data, the four criteria of Guba and Lincoln (1985) were used. Finally, 88 open codes were extracted. By examining the interviews of the participants and analyzing the codes, the experiences of parents of elementary school students were categorized in the form of four main themes, including challenges related to the environment and infrastructure, students, parents and teachers. The results, while explaining the necessity of paying attention to virtual education and its basic challenges, make this important to education administrators to take fundamental steps in order to solve these challenges.
Keywords: virtual education , parents , COVID-19 , challenges , phenomenology. .