نویسندگان:
امیر سبزی پور1 ، خدیجه جودکی2 ، علی دانش پایه3 .1Payam Noor University
2Payam Noor University
3University of Lorestan
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف پیشبینی سرزندگی تحصیلی بر اساس جهت گیری هدفی، خوشبینی تحصیلی و تاب آوری دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر پلدختر بود. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی است که به شیوه پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر پلدختر به تعداد 1539 نفر و حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 308 نفر بدست آمد که با شیوه نمونه گیری در دسترس انجام گرفت. پرسشنامه سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش، خوشبینی تحصیلی اسچنن- موران و همکاران و تاب آوری کونور و دیویدسون به عنوان ابزار پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین جهت گیری هدفی، خوشبینی تحصیلی و تاب آوری با سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین طبق نتایج رگرسیون، متغیرهای جهت گیری هدف (تبحری، رویکردی و اجتنابی)، خوشبینی تحصیلی (اعتماد دانش آموزان به معلمان، تأکید تحصیلی و یگانگی به مدرسه) و تاب آوری (تصور شایستگی فردی، تحمل عاطفه منفی، مهار و کنترل، روابط ایمن، تاثیرات معنوی) پیش بینی کننده سرزندگی تحصیلی دانش آموزان هستند (p<%5). در پژوهش حاضر مشخص شد که جهت گیری هدفی، خوشبینی تحصیلی و تاب آوری؛ سرزندگی تحصیلی را در دانش آموزان پیش بینی می کنند، بنابراین پیشنهاد می گردد مدیران مدارس و سایر مسئولان آموزشی با برگزاری جلسات و کارگاه های آموزش جهت گیری هدفی، خوشبینی تحصیلی و تاب آوری در راستای ارتقاء سرزندگی تحصیلی دانش آموزان اقدام نمایند.
سرزندگی تحصیلی، جهت گیری هدفی، خوشبینی تحصیلی، تاب آوری
English Abstract: This research was aimed at predicting the academic vitality based on goal orientation, academic optimism and resilience of the second high school students of Poldakhtar city. This research is applied in terms of purpose and correlational in terms of descriptive method, which was carried out in a survey way. The statistical population of the research includes 1539 students of the second secondary school in Poldakhtar city, and the statistical sample size was 308 using Cochran's formula, which was done using the available sampling method. Martin and Marsh's academic vitality questionnaire, Schenen-Moran et al.'s academic optimism and Connor and Davidson's resilience were used as research tools. The results of Pearson's correlation coefficient showed that there is a significant relationship between goal orientation, academic optimism and resilience with academic vitality in students. Also, according to the regression results, the variables of goal orientation (mastery, approach and avoidance), academic optimism (students' trust in teachers, academic emphasis and school unity) and resilience (perception of individual competence, tolerance of negative emotions, restraint and control) , secure relationships, spiritual influences) are predictors of students' academic vitality (p<5%). In the current research, it was found that goal orientation, academic optimism and resilience; They predict academic vitality in students, so it is suggested that school principals and other educational officials conduct meetings and workshops on goal orientation, academic optimism and resilience in order to improve the academic vitality of students.
Keywords: resilience , academic optimism , academic vitality , goal orientation .