نویسندگان:
صدیقه یعقوبی1 ، زهره مجدآبادی فراهانی2 .1Payame Noor University Garmsar
2Payame Noor University Tehran
چکیده فارسی: با توجه به اهمیت شادمانی در زندگی افراد و شناخت عوامل تأثیرگذار بر احساس شادمانی ، هدف پژوهش حاضر آزمون مدلی بود که بر پایه آن احساس شادمانی با احساس کهتری و احساس تنهایی تبیین میشود. طرح پژوهش حاضر غیرآزمایشی بود که در آن از روش تحقیق همبستگی و روش آماری پیشرفته مدلیابی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. تعداد 210 دانشجو (134زن، 76 مرد) از دانشگاه پیام نور تایباد شاغل به تحصیل در نیمسال دوم 1401-1400 به شیوهی در دسترس انتخاب شدند. شرکتکنندگان پژوهش علاوه بر پرسشنامه جمعیتشناختی، پرسشنامه شادمانی آکسفورد (هیلز و آرگایل، 2002)، مقیاس احساس تنهایی (راسل، 1996) و مقیاس احساس کهتری (یائو و همکاران، 1998) را تکمیل کردند. تحلیل همبستگی نشان داد که بین احساس کهتری و شادمانی رابطه منفی و معنادار، بین احساس کهتری و تنهایی رابطه مثبت و معنادار، بین احساس تنهایی و شادمانی رابطه منفی و معنادار وجود دارد. همچنین، نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که احساس تنهایی به طور کامل، رابطه احساس کهتری و شادمانی را واسطهگری میکند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که احساس کهتری فقط از طریق افزایش احساس تنهایی، شادمانی دانشجویان را کاهش میدهد. با توجه به نقش شادمانی در سلامتی و موفقیت تحصیلی دانشجویان، تدوین و اجرای مداخلات پیشگیرانه در افزایش شادمانی و کاهش احساس تنهایی در دانشجویان در سطح دانشگاه پیشنهاد میشود.
Relationship of Inferiority Feeling to Happiness among Students: The Mediating Role of Loneliness
English Abstract: Considering the importance of happiness in people's lives and understanding the factors affecting the feeling of happiness, this study aimed to test a model explaining happiness based on feelings of inferiority and loneliness. The study design was non-experimental in which the correlation research method and the advanced statistical method of structural equation modeling were used. A total of 210 students (134 females, 76 males) were selected from Payam Noor University, Taibad, using available sampling in the second semester of 2021-2022. In addition to the demographic questionnaire, the research participants completed the Oxford Happiness Questionnaire (Hills & Argyle, 2002), the Loneliness Scale (Russell, 1996) and the Inferiority Feeling Scale (Yao, et al., 1998). Correlational analysis indicated that there was a negative and significant relationship between loneliness and happiness, a positive and significant relationship between loneliness and feeling of inferiority, and a negative and significant relationship between loneliness and happiness. The results of structural equation modeling indicated that loneliness completely mediates the relationship between inferiority feelings and happiness. The findings suggested that the feeling of inferiority decreased college students’ happiness only by increasing their feeling of loneliness. Since loneliness affects happiness only through loneliness, considering the role of happiness in the health and academic success of students, developing and implementing preventive interventions for increasing happiness and reducing loneliness in students at the university level recommended.
Keywords: loneliness , happiness , inferiority feeling , university students .