چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، بررسی راهبردهای تنظیم هیجان معلمان بر اساس مدل تنظیم هیجان جیمزگراس در کلاس در مواجهه با بدرفتاری دانشآموزان بود. این تحقیق به روش کیفی و با استراتژی پدیدار شناسی انجام گرفت. جامعه مورد مطالعه پژوهش حاضر،کلیه معلمان مرد متوسطهی اول شهر کرمانشاه در سال1403بودند. نمونهگیری به روش غیرتصادفی و از نوع هدفمند مبتنی بر ناهمگنی در تدریس بود. برای رسیدن به هدف پژوهش با معلمان مصاحبه عمیق و نیمهعمیق صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که راهبردهای تنظیم هیجان بازارزیابی مجدد شناختی و اصلاح موقعیت، راهبردهای موفق و با رضایت شغلی بالا هستند که موجب کاهش هیجانات منفی شده و سرکوب، انتخاب موقعیت و گسترش توجه راهبردهای ناموفق هستند که موجب افزایش هیجانات منفی و فرسودگی شغلی و کاهش رضایت شغلی معلمان میشود.
Investigating teachers' emotion regulation strategies in the classroom in the face of students' misbehavior
English Abstract: The aim of the present study was to investigate the emotion regulation strategies of teachers based on the James Grass model of emotion regulation in the face of students' misbehavior. This research was conducted using a qualitative method and a phenomenological strategy was used. The study population of the current research was all the male teachers of the first secondary school in Kermanshah city in 1403-1404. The sampling of the research was non-random and purposeful based on heterogeneity in teaching. To achieve the goal of the research, an in-depth and semi-structured interview was conducted with the teachers. . The results of the research showed that emotion regulation strategies, cognitive remarketing and situation modification are successful strategies with high job satisfaction that reduce negative emotions, and suppression, situation selection, and expansion of attention are unsuccessful strategies that increase negative emotions and job burnout and decrease Job satisfaction of teachers.
Keywords: students , emotion regulation , teachers , misbehavior .