نویسندگان:
منیره عابدی درچه1 ، محدثه جعفری2 ، مهتا خلیلی3 .1farhangiyan university
2farhangiyan university
3farhangiyan university
چکیده فارسی: هدف: هدف پژوهش حاضر، تحلیل سبک زندگی شهید خرازی بر اساس ساحتهای ششگانه تربیت بود. روش: روش این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی بود. جامعه آماری کلیه کتابهای منتشرشده با موضوع زندگی شهید خرازی را شامل میشد که با روش نمونهگیری هدفمند مورد بررسی قرار گرفت. بهمنظور جمعآوری دادهها از روش کتابخانهای و ابزار فیش پژوهش و برای تجزیهوتحلیل دادههای بهدستآمده، از روش تحلیل مضمون استفاده شد. برای سنجش روایی یافتهها از نظرات و راهنماییهای افراد متخصص بهره گرفته شد. یافتهها: این پژوهش نشان داد در ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، مؤلفههای اعمال عبادی، حالات معنوی درونی، تواضع، انتقادپذیری و خودکنترلی، در ساحت اجتماعی و سیاسی، مؤلفههای روحیه انقلابی و وطندوستی، بهکارگیری راهبرد نظامی، اقتدار، عدم ریاستطلبی، عدالتطلبی، اهمیت به خانواده، حفظ کرامت انسانی، روحیه کار گروهی، حسن خلق و محبوبیت، در ساحت زیستی و بدنی، سلامت و بهداشت روانی و جسمی و حفاظت از محیط زیست، در ساحت زیباییشناسی و هنری، ذوق زیباییشناسی و ترجیح زیبایی معنوی، در ساحت اقتصادی و حرفهای، مؤلفههای سادهزیستی، تدبیر امر معاش، تخصص مرتبط، اخلاق اقتصادی و حرفهای و در ساحت علمی و فناورانه، تخصص مرتبط، عمل مبتنی بر آگاهی و ترکیب نگاه آیهای و ابزاری، نشانگر سبک زندگی شهید خرازی است. نتیجهگیری: از آنجاییکه ساحتهای ششگانه تربیت در سبک زندگی شهید خرازی بهخوبی تجلی یافته است، میتوان از طریق آشناسازی معلمان و دانشآموزان با زندگی وی، به تحقق این ساحتها در ایشان، کمک کرد
Analysis of martyr Hossein Kharrazi’s lifestyle based on the six spheres of education
English Abstract: Purpose: The purpose of this research was to analysis of martyr Kharrazi's lifestyle in based on six spheres of education. Method: The method was Quantitative content analysis. The Statistical population included all the written about martyr Kharrazi, which were selected using the purposeful sampling method. In order to collect data, the library method and research sheet tool were used, and thematic analysis method was used to analyze data. The opinions and guidance of experts were used to measure the validity of the findings. Results: The results showed that in the religious, devotional, and moral sphere, the components of worship, spirituality, humility, receptivity to criticism, and self-control, in the social and political sphere, the components of revolutionary spirit and patriotism, the use of military strategy, authority, non-bossy, justice, importance to the family, preserving human dignity, the spirit of teamwork and good manners and popularity, in the biological and physical sphere, mental and physical health and environmental protection, in the sphere of aesthetics and art, aesthetic taste and preference for spiritual beauty, in the economic and professional sphere, the components of simple living, planning for livelihood, Related expertise, economic and professional ethics, and in the scientific and technological sphere, knowledge-based action and Combination of verse and instrumental attitude indicate the lifestyle of martyr Kharrazi. Conclusion: Since the six sphere of education are well manifested in martyr Kharrazi's lifestyle, it is possible to help them realize these areas by introducing teachers and students to it.
Keywords: lifestyle , martyr Kharrazi , six spheres of education , exemplary methoD .