چکیده فارسی: هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی سرمایه روانشناختی در رابطه بین هویت ایرانی – اسلامی با سلامت روانی دانشآموزان شهرستان پلدختر بود. روش پژوهش توصیفی – همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. روش: جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان متوسطه دوم شهرستان پلدختر در سال تحصیلی 1403-1402 بود که با روش نمونهگیری در دسترس بر اساس دیدگاه کلاین 300 دانشآموز بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه هویت ایرانی – اسلامی راشدی (1400)، پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) و پرسشنامه سلامت روان کهیس و همکاران (2008) بود. بهمنظور تحلیل دادهها از روش مدلیابی با استفاده از نرمافزارهای اسپیاساس 26و ایموس 24 استفاده شد یافتهها: یافتهها نشان داد که هویت ایرانی – اسلامی اثر مستقیم و معناداری بر سلامت روان دارد (01/0>P). هویت ایرانی – اسلامی با سرمایه روانشناختی رابطه مثبت و معناداری دارد (01/0>P). سرمایه روانشناختی و سلامت روان رابطه مثبت و معناداری دارد (01/0>P). رابطه غیر مستقیم بین هویت ایرانی – اسلامی و سلامت روان از طریق سرمایه روانشناختی مثبت و معنادار بود (01/0>P). نتیجهگیری: با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که مدل طراحی شده بر اساس دادههای پژوهش، برازش مناسب داشته و سرمایه روانشناختی بهعنوان یک عامل میانجی، رابطه بین هویت ایرانی – اسلامی و سلامت روان را تحت تأثیر قرار میدهد. یعنی هویت ایرانی-اسلامی میتواند با افزایش امید، خوشبینی، خودکارآمدی و تابآوری دانشآموزان، موجب افزایش سلامت روان آنها شوند. بنابراین پیشنهاد میشود که آموزشهایی در خصوص هویت ایرانی-اسلامی و نهادینه کردن آن در دانشآموزان انجام گیرد.
Structural Equation Modeling of the Relationship Between Iranian-Islamic Identity and Mental Health: Testing the Mediating Role of Psychological Capital
English Abstract: Objective: This study investigates the mediating role of psychological capital in the relationship between Iranian-Islamic identity and the mental health of students in Poldokhtar, Iran. Method: The research method was descriptive-correlational, utilizing structural equation modeling (SEM). The statistical population was senior high school students in Poldokhtar during the 2023-2024 academic year. Using convenience sampling based on Klein’s perspective, 300 students were selected as the sample. The research instruments included the Rashidi Iranian-Islamic Identity Questionnaire (2021), Luthans’ Psychological Capital Questionnaire (2007), and the Keyes et al. Mental Health Questionnaire (2008). Data analysis was performed using SPSS-26 and AMOS-24 software. Findings: The findings revealed that Iranian-Islamic identity has a direct and significant effect on mental health (P < 0.01). Iranian-Islamic identity positively and significantly correlates with psychological capital (P < 0.01). Psychological capital and mental health also showed a positive and significant relationship (P < 0.01). The indirect relationship between Iranian-Islamic identity and mental health, mediated by psychological capital, was positive and significant (P < 0.01). Conclusion: Based on the findings, it can be concluded that the proposed model fits the research data appropriately, and psychological capital acts as a mediating factor influencing the relationship between Iranian-Islamic identity and mental health. In other words, Iranian-Islamic identity can enhance students’ mental health by increasing hope, optimism, self-efficacy, and resilience. Therefore, it is recommended to provide education on Iranian-Islamic identity and institutionalize it among students.
Keywords: mental health , psychological capital , Iranian-Islamic identity .