نویسندگان:
علی محبی1 ، محسن ایمانی نائینی2 ، زهره حسینی خامنهء3 .1Amin University of Law Enforcement Sciences
چکیده فارسی: هدف یکی از بخشهای مهم تربیتی کودک، تربیت ذهن و روح، متفکر بارآوردن او وتمیز حق از باطل است. همچنین یکی از وظایف خانواده ودولت درباره کودکان آن است که زمینهای برای رشد روحی ومعنوی آنها فراهم کنند. مراد از پرورش تفکر و خلاقیت در آموزشوپرورش فراهم آوردن زمینه تحول عمیق ریشهای همه جانبه، نظاممند و کلنگر، آیندهنگر، مبتنی بر آموزههای وحیانی و معارف اسلامی و متناسب با فرهنگ اسلامی-ایرانی میباشد. هدف این پژوهش مبانی پرورش تفکر و خلاقیت درکودکان با تکیه بر سند تحول بنیادین آموزشوپرورش میباشد. روش روش پژوهش، کیفی و از نوع تحلیل مضمون است. جامعه تحلیلی در پژوهش حاضر اسناد و مدارک مکتوب نظام تعلیم وتربیت در جمهوری اسلامی ایران شامل سند مبانی نظری سند تحول بنیادین در آموزشوپرورش است. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق کدگذاری و به واسطه نرم افزار MAXQDA12 شناسایی گردید و در ادامه از طریق تحلیل محتوای کیفی، مدل مفهومی ارائه گرد. یافته ها یافته های حاصل حاکی از آن است که در فلسفه اسلامی که مبانی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش هم بر آن اساس بنا شده است ، مبانی هستی شناختی تفکر متمرکز بر وحدانیت ، هدایتمندی ، نظام علی و معلولی و یکپارچگی نظام هستی است . مبانی انسان شناسی معطوف به کمال طلبی ، عدالت طلبی ، آزادمندی و هویت مندی انسانی است . مبانی معرفت شناسی متمرکز بر علم طلبی، درک موقعیت خود و دیگران ، تعقل ، تفکر وآگاهی از محدودیت های شناخت انسانی در پرورش تفکر و اندیشه ، مبانی ارزش شناسی معطوف به حسن فعلی وفاعلی ، آزادی حقیقی انسان ، و زیبایی دوستی است که پرورش تفکر و خلاقیت در فلسفه اسلامی و همینطور سند تحول بنیادین بر این اساس بنا شده است . نتیجه گیری بر اساس یافته های حاصله نتیجه این است که در نظام تعلیم و تربیت اسلامی پرورش خلاقیت دانش آموزان باید تکیه بر مبانی احصاء شده صورت گیرد .
Philosophical Foundations of Fostering Thinking and Creativity within the Theoretical Framework of the Fundamental Reform Document of Education
English Abstract: Objective One of the most critical aspects of children’s education is cultivating their minds and fostering their ability to think critically and distinguish right from wrong. Furthermore, one of the responsibilities of both the family and the state concerning children is to provide an environment for their spiritual development. Nurturing thinking and creativity in education aims to create the conditions for a profound, comprehensive, systematic, holistic, and future-oriented transformation rooted in revealed teachings and Islamic knowledge while aligning with Islamic-Iranian culture. Based on the Fundamental Reform Document of Education, this study explores the foundations of cultivating thinking and creativity in children. Method: The research method is qualitative, employing thematic analysis. The analytical community in this study consists of written documents and records of the education system in the Islamic Republic of Iran, including the theoretical framework of the Fundamental Reform Document of Education. Data analysis was conducted through coding using MAXQDA12 software, followed by qualitative content analysis to present a conceptual model. Results: The findings indicate that in Islamic philosophy, which underpins the Fundamental Reform Document of Education, the ontological foundations of thinking focus on unity, the capacity to be guided, the cause-and-effect system, and the coherence of the universe. The anthropological foundations emphasize the pursuit of perfection, justice, freedom, and human identity. The epistemological foundations center on the quest for knowledge, understanding one’s and others’ situations, reasoning, thinking, and awareness of the limitations of human cognition in nurturing thinking. The axiological foundations focus on the goodness of actions and agents, true human freedom, and the love of beauty. The cultivation of thinking and creativity in Islamic philosophy and in the Fundamental Reform Document is built upon these principles. Conclusion Based on the findings, the conclusion is that in the Islamic education system, developing students' creativity should be based on the established principles
Keywords: creativity , child , Thinking , Document of Fundamental Transformation of Education .