چکیده فارسی: هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش ارزشهای اخلاقی بهشیوه بازی وارسازی بر حساسیت اخلاقی و اخلاق تحصیلی دانشآموزان پسر پایه سوم منطقه انزل ارومیه در سال تحصیلی 1403 – 1402 انجام شد. روش: از پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و با گروه کنترل (طرح گروه نامعادل) برای دستیابی به هدف استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را تمام دانشآموزان پسر پایه سوم منطقه انزل ارومیه در سال تحصیلی 1403 – 1402 تشکیل دادند که تعداد آنها 208 نفر بود. از بین آنها با روش نمونهگیری غیر تصادفی در دسترس یک کلاس پایه سوم به تعداد 16 نفر بعنوان گروه آزمایش و یک کلاس پایه سوم به تعداد 16 نفر بهعنوان گروه گواه جهت مطالعه انتخاب شدند. کاربندی آزمایشی 8 جلسهای برای گروه آموزش به شیوه بازی وارسازی طراحی و طی 4 هفته اجرا شد. این برنامه با توجه به کتابهای بازیهای آموزشی برای پرورش صفات اخلاقی نوشته کشانی و عابدی درچه (1396) و بازی وارسازی در یادگیری و آموزش نوشته (سانکیون، کیبونگ، باربارا و برتون، 2018) و همچنین نظریههای بازی وارسازی در یادگیری و آموزش و عناصر بازی وارسازی (ورباخ و هانتر، 2012) متناسب با نیازهای دانشآموزان تدوین شد. بهمنظور اعتباریابی محتوایی، برنامه آموزشی در اختیار ده نفر متخصص روانشناسی تربیتی، قرار گرفت تا براساس تجارب و نظرات آنها برنامه آموزشی اعتباریابی شود. شاخص نسبت روایی محتوایی برای برنامه آموزشی 73/0 بهدست آمد که با مقایسه این شاخص با مقدار قابل قبول بر اساس روش لاوشه که حداقل آن برای ده نفر 62/0 است، مقداری قابل قبول میباشد. بر این اساس برنامه مورد تأیید قرار گرفت و اجرا شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه حساسیت اخلاقی (ناروائز، 2001) و اخلاق تحصیلی گلپرور (1389) استفاده شد. دادهها در دو سطح آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل کوواریانس) با بهرهگیری نرمافزار اسپیاساس نسخه 27 تحلیل شدند. یافتهها: یافتههای تحلیل آماری نشان داد آموزش ارزشهای اخلاقی بر متغیرهای وابسته اثر معنادار و مثبت داشته است و اثر گروه به میزان 78/5 واحد میانگین متغیر حساسیت اخلاقی و به میزان 49/2 واحد میانگین اخلاق تحصیلی را افزایش داده است که 51 درصد از واریانس یا تغییرات حساسیت اخلاقی و 43 درصد از واریانس یا تغییرات اخلاق تحصیلی ناشی از اثر متغیر مستقل یا آموزش ارزشهای اخلاقی است. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان گفت برنامه آموزش ارزشهای اخلاقی به شیوه بازی وارسازی موجب بهبود و افزایش حساسیت اخلاقی و اخلاق تحصیلی دانشآموزان میشود.
The Effectiveness of Teaching Moral Values through Gamification on the Moral Sensitivity and Academic Ethics of Male Students in the Third-Grade of Elementary school
English Abstract: Objective: This research was conducted to investigate the effectiveness of teaching moral values through gamification on the moral sensitivity and academic ethics of the third-grade male students of the Anzal Urmia region in the academic year 2023 - 2024. Method: A quasi-experimental study with a pre-test-post-test design and a control group (unbalanced group design) was used to achieve the goal. The statistical population of the study consisted of all third-grade male students in Anzal district of Urmia in the academic year 2023-2024, which numbered 208. Among them, a third-grade class of 16 students was selected as the experimental group and a third-grade class of 16 students was selected as the control group for the study using non-random sampling. An 8-session experimental program for the gamification training group was designed and implemented over 4 weeks. This program was developed according to the books Educational Games for Developing Moral Traits by Keshani and Abedi Darche (2017) and Gamification in Learning and Teaching by Sangkyun, Kibong, Barbara & Burton, 2018, as well as the theories of gamification in learning and teaching and elements of gamification (2012) (Werbach & Hunter, 2012). In order to validate the content, the training program was provided to ten educational psychology experts to validate the training program based on their experiences and opinions. The content validity ratio (CVR) index for the training program was 0.73, which is an acceptable value when compared with the acceptable value based on the Lavish method, which is at least 0.62 for ten people. Accordingly, the program was approved and implemented. To collect information from the Moral Sensitivity Questionnaire (Narvaez, 2001) and the Academic Ethics Golparvar (2010) was used. Data were analyzed at two levels of descriptive statistics (frequency, percentage, mean, and standard deviation) and inferential statistics (covariance analysis) using SPSS software version 27. Results: The statistical analysis findings showed that moral values training had a significant and positive effect on the dependent variables, and the group effect increased the mean of the moral sensitivity variable by 5.78 units and the mean of the academic ethics by 2.49 units, which means that 51% of the variance or changes in moral sensitivity and 43% of the variance or changes in academic ethics are due to the effect of the independent variable or moral values training. Conclusion: Based on the research findings, it can be concluded that the program of teaching moral values through gamification improves and increases students' moral sensitivity and academic ethics.
Keywords: Gamification , moral values , Academic ethics , Moral sensitivity .