چکیده فارسی: هدف: پژوهش حاضر با هدف آسیبشناسی آموزش مفهوم خدا به کودکان دوره پیشدبستان از دیدگاه مربیان و ارائه راهکار انجام شده است. روش: این پژوهش به شیوه کیفی و روش دادهبنیاد با رویکرد ظاهرشونده (گلیزری) انجام پذیرفته است. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته بوده و بهمنظور گردآوری اطلاعات، با روش نمونهگیری هدفمند و بهکارگیری معیار اشباع نظری با 17 نفر از معلمان دوره پیشدبستان شهر تهران بهعنوان مشارکتکنندگان این پژوهش مصاحبه انجام شد. برای بهدست آوردن اعتبار و روایی دادهها از دو روش بازبینی مشارکتکنندگان و مرور خبرگان غیر شرکتکننده در پژوهش استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام گرفت. یافتهها: یافتهها نشاندهنده استخراج بالغ بر 104 کد باز از مصاحبهها و نیز احصاء 20 کد محوری است که در 4 کد انتخابی آسیبهای مرتبط با خانواده (با محوریت شناختی، مهارتی، همسویی، مقتضیات زمانی و آگاهی دینی)، آسیبهای مرتبط با کودک (با محوریت شناختی، شخصیتی، پرسشگری و منابع اطلاعاتی)، آسیبهای مرتبط با معلم (با محوریت شناختی، مهارتی، بینشی و مقتضیات زمانی) و آسیبهای مرتبط با محیط (با محوریت محیط فرهنگی، اجتماعی، همسالان و رسانه) دستهبندی شده است. نتیجهگیری: نتایج نشاندهنده آسیبهای مرتبط با کودک، آسیبهای مرتبط با خانواده، آسیبهای مرتبط با معلم وآسیبهای مرتبط با محیط است.
Pathology of Teaching the Concept of Allah to Preschool Children
English Abstract: Objective: This study identifies, analyzes the challenges in teaching the concept of Allah to preschool children from the perspective of educators, and provides solutions. Method: This qualitative research was conducted using the Glaserian grounded theory method with an emergent approach. Data were collected through semi-structured interviews. To gather information, 17 preschool teachers from Tehran were interviewed using purposive sampling and the criterion of theoretical saturation. To ensure the validity and reliability of the data, participant review and expert review methods were employed. Data analysis was performed in three stages: open coding, axial coding, and selective coding. Results: The findings indicate the extraction of over 104 open codes from the interviews and the identification of 20 axial codes. These were categorized into four selective codes: family-related challenges (focusing on the aspects of cognition, skill, alignment, exigencies of time, and religious awareness), child-related challenges (focusing on the aspects of cognition, personality, questioning, and informational sources), teacher-related challenges (focusing on the aspects of cognition, skill, insight, and exigencies of time), and environment-related challenges (focusing on the aspects of culture, society, peer, and media). Conclusion: The results highlight challenges related to children, families, teachers, and the environment.
Keywords: education , pathology , concept of God , preschool course. .